fredag, maj 22, 2009

Så här tänker jag

Som ni ser till vänster på bloggen så har jag en räknare på min blogg och där kan jag se hur många besökare jag har på bloggen.
Okej den är inte den mest högfrekventa blogg, men jag är nöjd att det snittar på 40 - 60 beökare per dygn. Men i onsdags så hände något jag var uppe i nästan 90 besökare och det var länge sen jag hade så många besökare.

Men vad hände då som gjorde det så intressant ?
Jag tror inte det var om SIF simnings ledaravslutning, fast den var rolig.
Men sen kom jag på att det var i onsdags som det kom ut i media om den parlamentariska alkohol- och narkotikagruppen.
Och båda tidningar fokuserade på samma sak som var en av flera saker vi presenterade på presskonferensen.
Men det var ju det om att man skall utreda möjligheten införa drogtester i skolorna, och du kan läsa artikeln här.

Nå varför vill jag det ?
Först skall det uredas om det är möjligt till det. Sen vill jag veta om man skall testa slumpvis eller vid misstanke. Med en slumpvis plockning så kan man komma på personer man inte tror att skulle hålla på med droger.
Men går man på den nivån så vill jag att då måste det finnas andra tillförlitliga tester än urinprov. För de anser jag att är integritetskränkande.
Så då bör det finnas tillförlitliga prov att ta saliv, svett eller blodprov.

Men däremot så är det vid misstanke så kan jag t.o.m. gå med på urinprov för om man har en misstanke så måste man våga gå in och agera.
Är det så att det ryktas om att man börjat umgås med personer som är i drogkretsar så skall det vara obekvämt att umgås med dem.
Okej är man i 15-16 års åldern och man testar någon gång då och då så då är det svårt att få fast någon med ett drogtest eftersom det ändå går ganska snabbt ur kroppen. Men det skall vara jobbigt att umgås med dem, samt en risk att åka fast.
För då kanske det inte är lika coolt att umgås med dem.

Jag har tyvärr träffat för många ungdomar som börjat med droger när de fått nya kompisar när de börjat i sin gymnasieutbildning, därför kan jag inte säga att göra drogtester är integritetskränkande och det är därför man inte skall göra det i skolan.
Jag vill kunna garantera att vi gör allt för en drogfri skolmiljö. Även om det innebär drastiska åtgärder.
Men en viktig sak är sen också vad händer när man får ett prov som visar att någon har testat narkotika.Då bör den ungdomen följa en plan eller program, men ändå få möjligheten att gå kvar i skolan om man följer det.
Vi måste nu börja agera för vi kan inte längre bara rycka på axlarna åt det. Vi har på Åland en oerhört slapp attityd till alkohol, narkotika och tobak och vi måste nu börja se vad vi kan göra på flera olika håll.
Om det finns möjligheter till drogtester i skolorna under någorlunda förhållanden så borde man ha det åtminstone för risken att åka fast.
Så här tänkte jag för att det skulle få utredas om möjligheterna för att få införa drogtester i skolorna.
Och så här har jag tänkt ganska länge för det här nämnde jag i ett anförande i lagtinget för 2 år sedan.

Ha det bra

Inga kommentarer: