fredag, maj 15, 2009

TACK MAMMA


Ibland blir inte dagen som man tänkt sig. Idag hade dagis stängt och frugan skulle på jobb vid lunchtid.
Så vi hade bl.a. skaffat hem trådlöst internet för att jag skulle kunna sitta på altan och jobba medan barnen lekte ute.
På förmiddagen skulle jag bara på en ungdomsträff och sen en hem.
Men jösses vilken kaotisk dag.

Ett samtal och en ungdom som inte var i skolan ändra hela min dag. Jag kunde inte vara hemma utan jag måste iväg på olika saker. Men frun måste fortfarande iväg och jobba vid lunchtid, dagis hade ju stängt idag p.g.a. planeringsdag så vi måste testa och som vanligt ställer hon upp. Min mor Gretel ställde sig och stekte plättar åt barnen så de fick plättar när de kom dit. Jag kan inte annat än säga TACK MAMMA.


Jag kan ju erkänna att under min tonårstid så var jag inte en son som man drömmer om. Jag var relativt orolig.
Jag testa gränser, men mina föräldrar höll på sig och jag visste vad som gällde. Däremot så ställde de alltid upp för mig genom att skjutsa och hämta mig.
Vilken tid som helst.
TACK MAMMA.

En sak som jag blev att tänka på idag att föräldrar måste få chansen att vara föräldrar. Ta som ett exempel om ens barn skolkar att hur viktigt det är att skola reagerar direkt och då sätter igång hela konsekvensprogrammet direkt och där skall föräldrar involveras.

För föräldrar måste få chansen att vara föräldrar. Att man som förälder får chansen att reagera och agera så tidigt som möjligt.
Jag tycker t.o.m. att de borde finnas tydliga direktiv till skolorna att om en elev är borta så måste föräldrarnas informeras på direkten.
För får man som förälder chansen att sätta konsekvenser tidigt så är det oftast lättare sen att hålla ungdomen på rätt spår.
Visst kan det vara en jobbig tid när man är tonårsförälder, och har en tonåring som verkligen testar en. Men står man på sig som förälder så kommer oftast sen ett TACK för att ni hade gränser och orkade bry er när jag var som jobbigast.

Nu är det helg och imorgon så är det simtävlingar som jag måste fara på. Frugan är på skriftskoleläger på Lemböte, så då behöver jag ha någon att se efter barnen. Gissa vem jo min mor Gretel som än en gång ställer upp. TACK MAMMA !!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns åtminstone i stans skolor tydliga direktiv om hur man går till väga om en elev skolkar.tyvärr orkar alla lärare inte se /ta itu med problemet/eller ska vi säga problem över lag. Som tur gör de flesta ett gott jobb men det behövs bara att en blundar så kan det få konsekvenser för många andra.

Göte sa...

Jo jag vet att det fungerar realtivt bra i Mariehamn på flera sätt ( läs nästa inlägg ). Men tyvärr kan inte alla högstadieskolor på Åland klappa sig för bröstetlika mycket.

Anonym sa...

Vilken super snäll mamma du har som ställer upp när det krisar.
/Olivia

Göte sa...

Japp min mamma här riktigt bra och som sagt ställer upp när det behövs.