fredag, maj 08, 2009

Viktigt att våga prioitera ungdomsfrågor

För ca två år sen skrev jag i tidningarna om hur viktigt det är med ett kommunalt samarbete i ungdomsfrågor.
Jag jobbade för en gemensam ungdomsgård och jag fick även möjligheten att jobba sitta med i en arbetsgrupp om att utreda det tillsamman med kommunpolitiker från Finström.
Men som vanligt så ville ju Finström ha en halvmesyr av det jag ville. Men sen ville ju Sund satsa på den egna ungdomsverksamheten i första hand än att gå in mer i den gemensamma. Så halvmesyr i Finström blev en 1/4- dels mesyr till slut pga ekonomin genom att ingen annan kommun gick med och satsade på det.
Jag var skeptisk på kommunens prioritering, och ställde en fråga om kommunstyrelsens prioriteringar i ungdomsfrågor. Men svaret av kommunstyrelsens ordförande var att man skall satsa på ungdomsföreningen i kommunen och dess verksamhet i första hand.
Jag ställde följdfråga om det är ett långsiktigt arbete och fick ett ja till svar. Att verksamheten är på växande med grupper samt öppen verksamhet.

Nå nu idag så kan man läsa i en artikel att man lägger ner ungdomsföreningen i Sund och då förstås ungdomsverksamheten i kommunen blir ju då också nedlagd.
Vad gör man för ungdomarna nu i kommunen ?
Som en öppen och främjande verksamheten är det i stort sett obefintligt nu i kommunen.
Jaha nu måste man lyfta upp dessa frågor igen nu då.
Jag vill inte låta alltför kaxig men varför kunde de inta ha lyssnat lite mer på mig tidigare.

Vad gjorde jag för att rädda ungdomsföreningen?
Både jag och min kära hustru ser vikten av ungdomsarbete så vi sa att en av oss kan erbjuda sig att sitta med i styrelsen så hon meddelade att hon ställer sig till förfogande att sitta i styrelsen.
Jag har ju simföreningen som tar en hel del tid och är ändå en sorts ungdomsverksamhet men inte lika viktig som en öppen ungdomsverksamhet.
Vi har ju ändp två barn som skall växa upp i Sund och då vill vi ha bra ungdoms och idrottsverksamhet i kommunen.

Men nu måste jag börja kämpa om ungdomsfrågor i kommunen igen för något måste vi göra i våra små landsbygdskommuner för ungdomarna.
Jag ser vad det kostar i den andra ändan, så att satsa på främjande och förebyggande insatser vinner man på i längden.

Ha det bra

Inga kommentarer: