onsdag, februari 27, 2008

Vem är skolan till för ?

Jag brukar på tisdagkvällar se på programmet 9A och det är en dokumentär i 12 avsnitt där
en niondeklass på en av Sveriges sämst presterande skolor får under en termin sina ordinarie lärare utbytta mot några av landets främsta lärare.
Målet är vansinnigt högt ställt, i slutet av terminen ska klass 9A vara en av landets tre bästa. Men det jag börjar fundera är att varför går en skola med på sånt här. Inte tror väl skolledningen så illa om sina lärare att om man byter ut dem mot extremt dukiga lärare så blir den klassen då en av landets tre bästa. Om det skulle bli så att de mot min förmodan skulle lyckas att bli en av landets tre bästa så snacka om att det finns vissa lärare som är har ett självförtroende som rasat.
Men om de inte klarar av det så hur kommer de här eleverna att att ställas i framtiden ? Jaha ni var de elever som var de hopplösa i att lära.
Men om man skulle gjort det här bättre enligt min mening så skulle man väl kunnat ha ett mer realistiskt mål än att bli bland de tre bästa. jag har inga fördomar eller något men om det finns elever som inte vet i vilket land Londom ligger och de går i 9:an så borde de rimligtvis inte klara av att bli bland landets tre bästa. Jag har aldrig riktigt jubla över svenska skolsystemet men lyckas 9A med detta så har Sverige verkligen en hel del att jobba med att utveckla sin utbildning.
Men är skolan till för att man skall sitta hemma i soffan och disskutera exempelvis en mamma som tycker att det är okej att man inte läser läxor hemma. Eller se på killen som inte varit med på gympan sen åk 2.
Låt elever vara elever och håll TV underhållningen utanför skolan. Det är ändå jobbigt att växa upp i högstadieåldern och ta steget mot vuxen världen. Då skall man inte behöva bli bedömd av nästan en miljon tv tittare. Visst är jag imponerad av lärarna och deras sätt att lära ut, men kan man då inte istället ha ett program där elever bedömmer lärarna och deras pedagogik då om man skall göra TV underhållning om skolan och utbildning. För annat än TV underhållning är det inte och på vems bekostnad ärden underhållningen ?
Ha det så bra.

6 kommentarer:

Christoph Treier sa...

Hej Göte,
du har massor fina inlägg på din blogg men den här slår alla. Mycket tänkvärda tankar.

Göte sa...

Tack för det. Man vill ju lätta sitt hjärta då och då.

Anonym sa...

Bra inlägg, men det finns i sverige, precis som alla andra ställen, både bättre och sämre skolor/lärare. Tankarna om att eleverna blir exploaterade är riktigt bra, var finns integriteten, tystnadsplikt och eftervården för dessa elever???

Men vi skall komma ihåg att det finns mycket att göra i våra åländska skolor, dessa med så putsad och fin yta och fins statistik....men ved är det som händer innanför väggarna????? Många vet men vågar inget säga så länge barnen går i skolan!!
Ta bara den här mobbningseffektiva roscirkusen den 14 februari. På ett otal föräldramöten har föräldrarna sagt ifrån, men lärarna anser att det är eleverna som skall få bestämma. I en insändare läste jag att lärarna ansåg att föräldrarna inte skulle lägga sig i, men vem skall föra de svaga barnens talan om inte föräldrarna får göra det!
Nej, du har en hel el att jobba med i politiken, där du é nu igen, kör hårt Göte, det är många som behöver din röst.

Göte sa...

Oj TACK anomym din kommentar värmer ända in till hjärtat. Det där med roscirkusen så även där är vi överens. Tänk på de som blir utan ros. Visst vet jag lite vad som händer inom de åländska skolorna. Så mycket behöver göras och jag lovar att göra mitt bästa de här månaderna jag sitter nu i lagtinget.
Just nu funderar jag på hemställningsmotioner och har du idé om motion så hör gärna av dig för du verkar ha vettiga tankar och har funderingar. Vill du inte skriva i bloggen så kan du maila mig gote@land.net eller ring 0405169639. H: Göte

Anonym sa...

Tja, skulle jag följas av ett TV-team under ett år så skulle jag nog snabbt lägga av med en massa laster och latheter. Bara det har en stor påverkan!

Göte sa...

Tänk dig Pia om TV skulle följt dig och mig under ½ år. Det skulle vara mycket underhållning det.