lördag, februari 23, 2008

ÅHS satsar på förebyggande

Nu kan jag med ett stort leende på läpparna avsluta min tid i ÅHS styrelse. Jag har suttit som ordinarie i ÅHS styrelse sen våren 2005 men nu känner jag att tiden inte räcker till att kombinera allting och jobbet i ÅHS styrelse är arbetsdrygt och därför har jag tackat nej till en fortsättning där. Efter att ha varit bortrest så läser jag ifatt mig i veckan som gått och där står det i en av våra lokala tidningar att ÅHS nu satsar på en dietisttjänst. Det är bra att man nu i den offentliga sjukvården också väljer att satsa på att förebygga livsstilssjukdomar. Orsaken till att jag lite tar åt mig av äran så är att jag bjöd hit dem från diabetesförbundet att berätta om deras projekt Dehko 2000. DEHKO 2000–2010 är Finlands nationella diabetesprogram. Programmet förebygger typ 2-diabetes och senkomplikationer vid diabetes, utvecklar vården och behandlingen, förbättrar vårdkvaliteten och stöder egenvården av diabetiker.
Och efter det mötet så tycker jag att det har utvecklats inom diabetessjukvården hela tiden. Vidare under min tid i ÅHS styrelse så lyckades jag också vara med att få patientavgifterna sänkta och då framför allt rejäla sänkningar inom högkostnadsskyddet. Blev en sänkning för personer över 65 år från 450 euro till 125 euro. Fredagen 29 februari så är det troligtvis mitt sista ÅHS styrelsemöte för min del och det är med en stor stolthet jag ger vidare till min efterträdare.
Vem säger att inget händer inom politiken, inte jag men däremot skall man ha tålamod och en smula taktik även där.
Ha det bra.

Inga kommentarer: