torsdag, februari 07, 2008

Politiska tankar

Jag har två funderingar som jag tänker skriva av mig idag. Idag eftermiddag så hade Ålands kommunförbund en utbildningsdag om kommunal beskattning och nya landskapsandels systemet.
Med nya landskapsandelssystemet så är det så att kommunerna får mer för drift nu men inte pengar istället för investeringar. Men det är inte det som jag tänker på med det nya landskapsandelssystemet utan mer att alla kommuner delas i olika bosättningsstrukturgrupper genom invånartäthet. Men borde man inte också se på kommunernas skattesats. Vad har kommunerna för kommunalskatt idag ? När man ser vad de flesta kommuner har för skatteprocent så ligger de flesta kommuner på 17%. Ändå tvingas vissa kommuner ha en skatteprocent på 18,50 för att klara av bra skola, omsorg och den sociala service i kommunen. Sen kan 7 kommuner glida och ha runt och ha en skatteprocent på17,0 eller lägre. Med det vill jag säga att den komunala skattesatsen också borde beaktas när man skall få stöd från landskapet. Varför skall små kommuner jobba med att hålla ihop sin eknomi när det inte är lika disciplin i alla kommuner.
Sen avslutningsvis så är det här med politik lite konstigt ibland. Jag fick våren 2007 rejält på pälsen i plenum av en liberal lagtingsledamot över att inte föreningen "fri från narkotika" fick så mycket pengar som de då sökte. Och annat skulle det vara om liberalerna skulle få bestämma. Nu får de vara med och bestämma men ändå fick inte föreningen mer pengar. Det är lätt att stå och skrika och inte ta ansvar. Men ibland så är inte minnet så långt tydligen. Finns ett ordspråk som heter "den som blåser upp sig förlorar snart luften".
Ha det bra.

Inga kommentarer: