söndag, oktober 04, 2009

Viktigare att stödja än anklaga

I lördagens Ålandstidning så är det en ledare om föräldrarnas ansvar. Och dagen före pratade jag om föräldraansvar. Ledaren kommer efter att det skrivits en hel del om vandalisering senaste tiden För visst är det så att det finns gånger där man verkligen kan skylla på föräldrarna men många gånger gör förldrarna verkligen sitt yttersta men föräldrarna står där ändå. Så en sådan genarelisering är farlig att göra. Nu vill jag inte ändå hänvisa så mycket till ledaren i tidningen för det är så mycket annat där jag tycker är löjliga jämförelser.
Men eftersom jag ändå ihelgen pratat om hur viktigt föräldrastödet ändå är så tyckte jag att det skulle få bli kvällens tema.

För en sak som jag tycker är viktigt att man stöder föräldrar till att vara föräldrar. Men det viktiga att är att stödja och inte anklaga.
Man kan genom föräldrastödsgrupper ha föräldrar att stärka varandra. Sen så tycker jag fortfarande att ett viktigt föräldrastöd är barnomsorgen.
Oberoende vad man tycker om att hur man blivit bemött av barnomsorgen så är det ett viktigt stöd som föräldrar får just av barnomsorgens personal om bl.a. gränsättning.
Sen är det viktigt att på alla vuxnas ansvar som jobbar och umgås med barn att visa förtroende, hänsyn, förståelse och kärlek till barn. Oberoende om vi är barnomsorgspersonal, förälder, idrottsledare eller annat i barns närhet.


Ha det bra

Inga kommentarer: