söndag, oktober 25, 2009

Personkemi

Jag blev idag att tänka det här med personkemi. Hur viktigt det är att personkemin fungerar i jobb, skola eller mellan ledare och adept vet säkert alla. Mycket där anser jag också att visa respekt för varandra är viktigt i samtliga tidigare nämnda exempel.
Men om det inte fungerar direkt så kan det ändå sen fungera bara man lär sig känna varann.

Alltid när jag tänker på personkemi så blir jag att tänka på en person som det i början var kämpigt med i början. Det tog länge innan vi fick det att fungera. Personen som jag här inte tänker nämna vem det är för respekt för den personen så vi hade jobbigt i början för det fungerade inte. Vid personalmöten så satt vi käftade emot varandra, fast vi ändå kanske hade samma mål. Men vi hade troligtvis olika förslag på vägar till målet.

Det intressanta var att personen sen, var nog en av den bästa kollega och och den bästa chef jag haft. Ja t.o.m. en av mina bättre vänner som jag haft har den personen varit.

Med det här inlägget vill jag bara uppmuntra att om ni inte får det att fungera med någon i början så ge det lite tid att ni lära känna varandra. Vikitigt att man lär sig varandras olikheter också.

Ha det så bra.

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Som vanligt så tar du upp intressanta saker i dina inlägg.
Jag fick ett väldigt gott råd en gång när jag jobbade med barn.
Min handledare gav tipset: intressera dig för den personen,
där personkemin inte stämmer och du skall få se att positiva saker händer.
Det fungerar fastän det kan ta litet tid. Dels ändrar man sin egen syn på personen
i och med intresset och sedan känner sig den andra bekräftad.

Mia Hanström sa...

Ja det är intressant de där med folk man har svårt för. Jag har valt att inte använda personkemi som begrepp, då det låter så definitivt. Ofta handlar det ju om att en person påminner om någon på något sätt som gör att man går igång eller om saker som finns i mig som personen ger signaler till som stör mig. Låter som ett gott råd att låta saker ta tid och att använda sin nyfikenhet.

Carina sa...

Vissa personer trivs man med direkt bättre och med andra kan det ta lite längre tid att förstå hur de tänker. Det kan inte hjälpas, men nog går jobbet mycket lättare om man trivs tillsammans och man delar samma värderingar. Däremot tror jag arbetsplatser generellt sett behöver massor av olika personligheter och förmågor. Att skapa förståelse för att alla behövs och bidrar, att alla är kuggar i hjulet och skall ges mandat att kunna utföra ett bra jobb på en arbetsplats tycker jag att är en av ledarens viktigaste uppgifter. Att överbrygga problem som en ev. avsaknad av god personkemi kans skapa. Att man kan respektera varandra trots att man inte är kompisar. Usch vad jag hör tokigheter om arbetsplatsmobbning nuförtiden. Inte så kul.

Simon sa...

Sant! Det som däremot är svårt, är att visa respekt åt den som man tycker är "konstig". Det är dock väldigt bra att lära sig att behärskas och acceptera varandra. Kanske det finns någon mening med att det finns "dumma" eller "konstiga" människor i ett samhälle. De brukur ju oftast handla ganska roligt, enligt mina erfarenheter. Och då utför de ju en samhällsfuntkion, att få andra att skratta (som i sin tur förlänger livet).

Pia sa...

Oj, vad du funderar och filosoferar. Underbart! Och så där är det ju med t.ex. kärlek oxå. Det kanske inte alltid är den där "omedelbara, snabba" förälskelsen som är den man gifter sig med, utan en annan som växer fram med tiden?
P.s. Gillar bilden...

Göte sa...

Jag vill tacka för era kommentarer. Det var kul att få så många bra kommentarer med en fin betydelse.
TACK !!!