torsdag, oktober 22, 2009

Ledarna är föreningarnas själ

Oj vilken vecka. Det har blivit mycket simning och det är inte slut ännu. Igår var det simledarmöte och efter det gick jag sen igenom lite statistik när jag fått gruppernas listor uppdaterade. Och då ser man vilket ansvar man gjorde när man startade en simförening. Målsättningen hade jag när vi startade 2005 att det skulle vara 20-30 simmare som skulle få möjlighet att ha kul inom simsporten. I höst nu så är det 79 simmare inskrivna i åldern 5 - 15 år. Under året har vi haft 99 stycken som simmat i SIF simning. Av dessa 99 är det 61 flickor och 38 pojkar som simmar.
Det är 8 olika ledare som delar på detta tuffa uppdrag att få dessa simmare att trivas hos oss i SIF. Men sen har jag ett riktigt tufft jobb och det är att dessa fantastiska ledare att stanna och trivas i SIF simning. För att vara ledare är roligt men samtidigt ansvarsfullt och tidskrävande. Det är ofta så att man glömmer bort att visa sin uppskattning till ledarna för att alla inom föreningarna så har så mycket att göra så man är så stressade att uppmärksamma de andra. Jag försöker "muta" mina fantastiska ledare med både julfest och avslutning med aktivitet och middag.

För gemenskapen ledarna emellan är ofta något som glömts bort och underskattat, men trivs ledarna och känner de sig uppskattade så kan det vara lättare att behålla dem.
För det är ledarna som blir föreningarnas ansikte utåt samt föreningens själ. Så är det glada ledare som trivs så smittar det av sig på deltagarna.


Ha det så bra.


1 kommentar:

Sis sa...

Lyfter på hatten för alla föreningsaktiva, speciellt sådana som håller på med barn och ungdomar! Det är ett viktigt arbete de utför.

Ledarna är viktiga förebilder för barnen och ungdomarna.

Fint att du belönar dem med julfester o andra aktiviteter, är säker på att det är ett tack som uppskattas!