fredag, oktober 09, 2009

Vi måste kunna erbjuda internatboende

Oj vilka långa och tuffa dagar det har varit de senaste dagarna. Frun var till Borgå på en arbetsresa och jag har haft en hel del bokat på kvällarna som simträning och möten.Men allt har fungerat relativt bra.
Men jag gör gärna inte om de här dagarna

Dagens blogg handlar om att jag läste i gårdagens tidning om att vår utbildningsminister vill lägga ner internatet.
Det lär t.o.m. finnas förslag i budgeten om det.
Undrar egentligen vad som är orsaken är till det ? Ekonomiska orsaker nämns samt en s.k. fylleskandal som skett på internatet här på Åland.
Ett oerhört ansvarslöst förslag av vår utbildningsminister Britt Lundberg att lägga ner internatet anser jag. Istället för att ta itu med problemet så lägger man ner det så har inte landskapet något ansvar.

Mariehamn har aldrig egentligen haft någon bra internatlösning om man studerar på Åland och behöver et internatboende. Det har varit under all kritik faktiskt och jag hade hoppats att det skulle bli en bättring på det. Då tänker jag bl.a. på elever som kommer från fasta Finland, Sverige eller vår egen skärgård som inte har möjligt att bo kvar hemma.
Nu har det löst sig för många att de fått tag i lägenheter som de kunnat bott i. Men är det optimalt att ha ungdomar i 16-17 års åldern med eget boende?
Jag är tveksam. Jag kommer ihåg när jag för ca 10 år sedan jag var på ett föräldramöte i skärgården och jag pratade där om vilka fest tillhåll vissa ungdomslägenheter hade blivit. Och sen hade det gått så att ungdomar blivit vräkta. En vecka senare kommer en ungdom till mig och sa " vilken tur att du nämnde risken med att hyra lägenhet och att man kan bli vräkt. Så nu köpte farsan en aktielägenhet åt mig istället".
Visst är ju det här exemplet en ytterlighet. Men vad gör de föräldrar som inte har släkt eller får tag i en lägenhet åt sina barn ?
Istället för att lägga ner internat så borde landskapsregeringen istället se hur man kan utveckla internatboende på Åland.
Om landskapsregeringen lägger ner internatet så kan de inte säga att de satsar på ungdomar. För man borde se hur kan vi fler under 18 år på Åland att bo under vuxnas uppsikt och inte tvärtom.
Kanske man borde se på ett s.k. ungdomshus som skulle vara ett lägenhetshus med anställda ungdomsledare dygnet runt, som skulle finnas där som en trygghet och hjälpa de unga. De här skulle vara en ivestering i ungdomar samt också ett sätt att minska ungdomsfylleriet. För vi har allför många unga i Mariehamn som inte borde ha egen lägenhet.

Ha det bra.

7 kommentarer:

Simon Holmström sa...

Hejsan Göte!

Kul att få följa din blogg, du skriver om allmännyttiga saker.

Jag håller också med dig om internatet. Bara för att några vildingar har druckit och festat borde det inte gå ut över alla andra som har avstått. Den metoden brukar man oftast använda när något går på tok. Man stänger ner det och skyller på några saker till. I detta fall skyller Britt på ekonomin så klart. Jag anser inte att hon sätter upp ett rättvist system för oss. Jag som ännu har tankar om att bilda ett ungdomsparti ska sätta det här i åtanke.

Äventyret framtiden sa...

Hej Göte!
Är du säker på att det är ett oerhört ansvarslöst förslag som Britt kommer med?
Det verkar vara en ekonomisk grund till förslaget om nedläggning, inte filmklippet på Youtube enligt tidningarnas intervju med Britt.
Ansvarsgränsen lär ju också vara en bit att "bita i", vad gäller mera tillsyn osv. Jag upplever att det är en rätt allmän diskussion tillsvidare, som just har påbörjats trots att förslaget om nedläggning lär ligga i budgeten. Avtalen går ju ut först 2012 och frågan hinner ju blötas och nötas många gånger i utskott och lagting innan den är ett faktum. Ett faktum hur det sist och slutligen blir. Det är ju bra att det blir aktuellt, även på det här sättet, att sätta katten på bordet. Som jag ser det så finns det även andra politiska krafter som kan påverka beslutet rätt så bra. Stig Lindholm är av motsatt åsikt och han är liberal, så sista ordet är säkert inte sagt:) Sen finns ju oppositionen också som kanske kan ha ett finger med spelet.
Oberoende vem som lyfter upp obekväma kattor så är det bra att saker ventileras. På det sättet så kan saker hända i ren demokratisk anda. Eller hur?

Göte sa...

Min personliga åsikt att ha med det här som ett förslag i budgeten är mer än en allmän diskussion. Samt att det är ansvarslöst om man lägger ner internatboendet för de åländska skolorna. Som jag skriver istället Karin anser jag att man borde utveckla stödjande boendet för de åländska studerande.
Och ansvarsgränsen anser jag att har med den omskrivna kvällen.

Mia Hanström sa...

Sjömansskolans internat har jag upplevt som destruktivt länge. Man kan också fundera över varför vissa skolor erbjuder internat och gratis boende andra ger bostadsbidrag… Hela systemet borde ses över och jag tror liksom Göte på ett boende med kompetent vuxenstöd, som kan stödja både med de ena och det andra när det behövs. De kan vara att hitta fritidsaktiviteter, att stärka matlagandet, läxstöd, gränssättning, fånga upp den som är sjuk eller på annat sätt mår dåligt eller är väldigt ensam, etc. Gymnasietiden är en så viktig tid i ungas utveckling, samhället måste ta ansvar för dem som inte har möjlighet att bo hemma under den tiden. Det åländska samhället har råd att satsa på den gruppen eller snarare vi har inte råd att inte satsa, varje ungdom som far illa är en kostnad i livsenergi såväl som en reell kostnad när den ska rehabiliteras på ett eller annat sätt. Att sätta in förebyggande och främjande resurs är ett måste tycker jag.

Äventyret framtiden sa...

Hej igen!
Min personliga åsikt är också den att ett internat behövs, helt klart. Jag uttryckte mig säkert otydligt; för min del handlade det mera om att jag tror att även Britt tycker att hon har tagit ett ansvar och inte känner sig ansvarslös i frågan. Med den erfarenhet jag har av lagtingsfrågor och budgetfrågor så är jag inte alls säker på att hon får igenom sitt förslag, fast man vet ju aldrig. Inget är ju som det har varit längre:. Det har man ju sett och läst.
Hur som helst så är det bra att katten kom upp på bordet.

Carina sa...

Det är här debatten pågår. Jag tror att Britt menade ett boende med kompetent vuxenstöd när hon talar om att de studerande skall bli inneboende i familjer istället för att bo på internat. Jag minns med fasa mitt år som 16-årig inneboende på Klinten. Bodde i ett ombyggt garage och såg knappt till familjen. Inte en gång drack jag kaffe inne i huset, än mindre åt middag. Att vara underhyresgäst i en familj gör inte automatiskt att man får det stöd som man behöver. Det krävs nog ett större helhetstänk kring elevhemmen på Åland. Hur skall vi göra för att de skall bli trygga, bra miljöer som stimulerar och stöttar de studerande istället för att de skall vara frizoner där vuxna inte är närvarande.

Göte sa...

Jo jag hörde om det förslaget men jag tyckte inte ens det var värt att nämnas för det håller inte. Om en från Åbo har sluppit in Yrkesfrisör hur lätt är det för den att få lägenhet ? Tror Britt att ålänningarna är lika tillmötesgående här som i Ö-spelen. Nä det är nog dags hon vaknar nu och börjar se det verkliga ungdomsbehovet. Och inte en drömvärld.