torsdag, oktober 29, 2009

Unga behöver gränser

Förra fredagen 23 oktober hade polisen på Åland en riktad insats mot minderåriga som hade alkohol på sig ute på stan.
Resultatet blev då att de tog 8 stycken minderåriga med alkohol. 3 av dessa var 14 år och de hade alltså då i sina kassar :


  • 14-åring innehade sju longdrink, 4,7 procent, vid Storagatan på fredagen vid 21.30-tiden.

  • 14-åring innehade fem mellanöl, 4,6 procent, samt 1 deciliter Vodka vid Nygatan i fredags vid 22-tiden.

  • 14-åring innehade tre longdrink, 4,7 procent, vid Storagatan i fredags vid 21.30-tiden.

Inse att det är 14 åringar som har dessa mängder alkohol på stan!! Jag har länge nojsat på polisen att de måste ut och sätta gränser. Som minderårig skall man inte springa och vifta med sina longdrinks burkar på stan. Visst skall föräldrarna i främsta hand hand sätta gränser. Jag är rätt så nyfiken på hur dessa tre 14-åringars föräldrar reagerade när de fick höra att deras 14 åriga barn var på stan med alkohol.


Det måste vara obekvämt för minderåriga att dricka alkohol då gör man det mer spännande. Det är inte en slump av att vi har många minderåriga som idag har en diagnos alkoholberoende. De har i flera år druckit 2-3 gånger i veckan. Och börjar man med det i alltför tidig ålder så vänjer man sin kropp att dricka oerhörda mängder. Jag tror inte vi får de minderåriga att helt pröva på att dricka alkohol. Men när de testar skall det vara spännade och de skall se en risk och rädsla att åka fast.


En annan tanke jag har är att de 16-17 åringar som inte tycker att det är spännade att dricka alkohol längre, vad gör de då ?Jag är helt säker att då är risken större att de testar på de jäkla narkotika drogerna större. Jag kommer med stor bävan ihåg på början 2000-talet när man börja höra föräldrarna säga till sina barn i högstadieåldern "bara du inte börjar med droger så är det väl okej om du dricker lite alkohol".


Hallå alkoholen är också en drog glöm inte det.


Jag dricker själv alkohol och jag har druckit alkohol före jag blev 18. Sen känner jag flera som det inte gick lika bra för som för mig. Sen när jag ser hur vissa minderåriga dricker idag och då blir jag rädd på hur det kommer att gå för dem i framtiden.


Till sist vill jag poängtera att de som dricker i högstadieåldern är en minoritet jämfört med de som inte dricker och det måste man också lyfta fram. Därför skall man inte glömma vad man kan göra för dem. Vi behöver ha fler aktiviter på helger som är lockande och drogfritt. Fler ungdomsgård där man har alkoholfria alternativ. Då är det lättare att säga nej när kompisarna vill att man skall komma med på fest.


Ha det så bra.

4 kommentarer:

Simon sa...

Du har sant! Jag anser att det var väldigt bra gjort av polisen att gå på en liten tur. Det gör de alltför sällan i den bemärkelsen. Samtidigt tror jag nog att många ungdomar väljer alkohol och egen fest än att gå till en ungdomsgård. Samhället kan nog lösa det på något annat sött jämte det här. Satsa mer pengar på fältarna, på er, skolväsendet (alkoholföreläsningar t.ex.) och skapa inte en tolerans för sånt här. Ungdomarna tror att det är okej om vuxna dricker. Därför kommer denna cykel inte att sluta rotera om ingen sätter käppar i hjulet.

Evert sa...

Hejsan! Vilken intressant blogg!!
Måste väl börja med att instämma i detta inlägg, men kan inte låta bli att notera att du tycks gilla ljusblått. Själv föredrar jag grönsvart för Blåvitt är disco och GAIS rocknroll som gubbarna i Götet säger. När det gäller hockey finns det ju ett lag i Karlstad som är rätt bra.
Men kan inte låta bli att berätta om min MFF-erfarenhet.
1971 extgraknäckte jag som idrottsledare på ungdomsfängelset i Uppsala. Bl.a "tränade" jag de intagna i fotboll och vi hade ett lag som varierade i slagstyrka vecka från vecka.
En gång dök det upp en 19-årig biltjuv från Skåne som hade blivit värvad till Malmö FF.
En dag ringer självaste hövdingen, Eric Persson, och frågar hur det går för killen. Det slutar med att han skickar upp 10 himmelsblå tröjor och fängelselaget spelar sedan mot studentlagen från de olika "nationerna" iklädda just Malmö FF:s tröjor.
Ha det så gott och hoppas vi ses!

Mvh//

Evert Nilsson, GAIS, Degerfors, Färjestad

Göte sa...

Hej Simon tack för dina bra åsikter men med att se en drogfri ungdomsgård så ser jag som ett alternativ till att tacka nej till alkoholen. Méd utbildad personal och en levande ungdomsgård så kan vara ett alternativ till att dricka alkohol. Samtidigt så med en ungdomsgård så får vi kanske ungdomar att umgås mer tillsammans. För trenden nu bland ungar är inte bra. Men det skriver jag ett inlägg om här ikväll ännu.

Göte sa...

Tack Evert för de fina orden om bloggen.
Sen så kan man ju läsa att MFF har inte skillnad på människor. Sen måste jag ju erkänna att Färjestad just nu har en av Sveriges bästa tränare Per-Erik Johnson.