tisdag, oktober 20, 2009

Det är tufft att växa upp idag

Eftersom jag sitter i drogparlamentariska gruppen så fick jag igår förmånen att få ta del av vissa resultat av elevundersökningen "hälsa i skolan" och där fick vi svart på vitt att föräldraansvaret inte är till 100 %. Med att så många föräldrar köper ut både sprit och tobak åt sina minderåriga barn är ansvarslöst.
Undrar om de egentligen inser hur mycket skada deras barn kan ta av att man tillåter att deras barn dricker alkohol och röker i allt för tidig ålder.

Att vara en förälder är ett stort ansvar och det kan man inte ta genom att alltid vara schysst. Nu vill jag med detta inlägg inte generalisera för det finns många bra föräldrar som gjort allt vad de kan för sina barn, och ändå har det gått illa. Men sen finns det de föräldrar som är totalt omdömeslösa och de blir då sen något som man sen jämför och säger att inte undra på att det går som det går sen för dagens unga.
Dagens unga behöver goda vuxna och en trygg uppväxt.

För det är en tuff tid för våra barn att växa upp i. Vi vuxna lever i en ny tid där det är ett högt tempo och viktigt att skaffa en karriär.
Vi är nog tyvärr mer stressade och det smittar av sig på våra unga. Men trots det så måste vi vara tydlig till våra unga vad som är rätt och fel.

Ha det bra.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Hej Göte!
Det är skrämmande att läsa om hur föräldrar inte tar ansvar. Jag måste tillstå att jag nog har varit rätt naiv i mina tankar om hur den verkligheten ser ut på Åland. Svårt att förstå att man köper ut både alkohol och tobak åt sina barn. Helt obegripligt!
Kan det ha med gränssättningen som saknas redan från småbarnsåldern? Att tonåringarna har fått "makten" i familjelivet och att föräldrar därför ger vika eller har det helt enkelt med föräldrabilden att göra? Kanske båda orsaker, kanske flere?
Lycka till i ditt ungdomsengagemang!

Simon Holmström sa...

Hejsan!
Det där har du helt rätt i. Det där har jag länge tänkt på och kommit fram till att det är ett enormt problem. Exempelvis alkoholen har stadgat sig bland ungdomarnas vanor vilket medför alla dessa problem i trafiken. Vad kan man göra åt att föräldrarna ska ta mer hand om barnen? Det problemet orkar jag faktiskt inte bryta ut och analysera. Det är väl det ni är till för? ^^ Ha det bra!