lördag, oktober 17, 2009

Pengarna närmast en som avgör ändå till slut.

Efter att jag skrev en kommentar ang. en ledare häromdagen så blev den ganska hårt kritiserad och då mina tankar om att man är med och satsar i projekt från samhällets sida. Men jag har reagerat senare tid på att många tycker vi skall leva borgerligt och att man skall betala själv, var och en för sig. Men är det egentligen sanningen ? Om man då skulle följa det så borde man ju inte klaga på vårt kommunalförbund MISE för där försökte de verkligen gå in för att man skall betala vad det kostar.Vad hände ? Jo då blev avgifterna för dyra och man inte ville betala vad det kostade. Så då fick andra betala för att inte alla betalade, då fick du och jag betala för de som inte betalade sin MISE räkning. Jag fick lite roligt sen när man i vår kommuen ville gå tillbaks till som det var förut att man betalar ca. 200 000 per år med skattemedel. Då är det okej när man själv vinner på det.
Men så tycker jag att det är med det mesta på Åland att det är så fint att att säga att man skall betala vad det kostar.

Men funkar det på Åland med 27 000 invånare. Är vi då beredda att gå ner på den servicen att kostnaderna blir skäliga?
Se nu bara på det som debatterats i Mariehamn om att köpa tjänster att av ett privat bolag inom äldromsorgen. Visst är det dyrt på Åland att ha vårt kommuala omsorg men den måste vi kunna erbjuda enligt lag. Samtidigt så skall ett privat bolag erbjuda en service som redan 16 kommuner måste erbjuda enligt lag. Vi kan inte säga att vi bygger inte uy här hemma i vår kommun, utan vi köper plats på ett privat om det erbjuds.
Det håller inte i längden. Därför kan ingen heller erbjuda en privat omsorgstjänst till priser som är intressanta för kommunerna.
Skall de då gå ner på service så att deras priser kan kan bli konkurrenskraftiga ?
Så oberoende vad man än säger så år är det till slut pengarna närmast som avgör.

Inga kommentarer: