måndag, juni 22, 2009

Ö-spelen har många vinnare


Nu är det sommar solen skiner och panelen har börjat i radio Åland. Det är många som retar sig på den programpunkten men jag tycker den är helt okej och gillar man den inte så kan man ju stänga av radion just då. Men nu till ämnet i dagens inlägg och det är än en gång om ö-spelen, för idag i en tidning så kom det ju fram där hur mycket ö-spelen kostar.

Och där kommer det fram att landskapet och Mariehamns stad betalar ut ca 1,2 miljoner euro i bidrag för att ö-spelen skall kunna hållas på Åland.
Men vem får mest nytta av den miljonen ?
- Ja det är ju helt klart våra turistföretagare men också den enskilde sport intresserade ålänningen.
Jag började mitt inlägg om sommarpanelen och det var för att när jag lyssnade på det som jag bestämde mig om dagens inlägg.
För mannen retade sig på att det var gratis inträde.
Men om arrangören får så mycket i bidrag så är det väl bra att det är fritt inträde så att så många som möjligt far och tittar.

Sen sa samma man om att ingen får nytta av att just ö-spelen är på Åland. Men hallå jag vet att Gotlands simmarna åtminstone haft två träningsläger på Åland tidigare och jag är inte så säker på att de skulle ju gjort det annars.
Gotlands simmare har 28 supporters med sig som hyrt upp sig i en och samma stugby, så den stugägaren gråter inte över ö-spelen.

Det är så här jag tycker det skall funka att landskapet stöder ett sådant här arrangemang som sen ger en vinst för de åländska turistföretagarna runt om på Åland. Fantastiskt kul tycker jag.
Visst skulle det varit bättre för turistföretagarna om det varit i början av september men hur skulle man då fått atg i alla funktionärer / volontärer då ?
Då skulle det som sagt varit svårare att genomföra det också.
Sen har jag lite svårt att förstå om man först ger ett sportarrangemang mycket bidrag och sen kostar det så mycket in så många inte har råd att gå. Det gillar jag inte lika mycket.

Ö-spelen kommer att ha många vinnare både på anläggningarna och hos olika turistföretagare på Åland.

Ha det så bra.

5 kommentarer:

Uoti-Linda sa...

Och förhoppningsvis så kommer alla idrottare och supportrar som bara får en glimt av Åland att få mersmak och komma tillbaks med sina familjer! För att inte tala om alla underleverantörer som får jobb under alla större evenemang.

Jag sa...

Att det är en ren förlustaffär kan ju vilken 2-åring som helst räkna ut på lilltån. Att det å andra sidan ger en hel del pr-effekter som inte går att uppskatta i pengavärde är en annan sak men kom inte och påstå att öspelen genererar någon som helst ekonomisk vinning i form av rena cash, det är skitsnack.

Göte sa...

Hej signaturen jag, jag hade hoppats att du borde nämnt vem det är förlustaffär för. Jag i mitt inlägg nämnde turistföretagare och där kan man se många turistföretagare som har en bra vecka vecka 27 jämfört med andra år och det är jag helt övertygad om fast jag inte kan räkna på lilltån, utan mer på fingrarna.
Sen så om du ser det på marknadsföringspengar så är det det svårt att se på vinsten i penningvärdet.
Men kan man göra det med Ålands turistförbunds övriga satsningar ? Jag tror inte det.
Men jag har inte nämnt det om att ö-spelen är en ren vinst affär. Men det ger bra klirr i kassan åt turistföretagare, nu, tidigare med tanke på besök som gjorts tidigare samt de som kommer hit på återbesök. Och därför är det bra med sådana här satsningar. jag håller helt med dig Uoti-Linda många glada underlevernatörer som kommer att t.o.m. kanske behöva extra personal denna vecka och det gillar vi mera arbeten heller hur ?

Anonym sa...

Förhoppningsvis så ska det väl komma in lite skattepengar från turist företagarna, och sen kan man ju hoppas att några kommer tillbaks igen. Bra att det är gratis att gå och titta, då kanske det blir mycket publik. Själv ska jag åtminstone kolla på fotboll på Sportkila.
/Allis

Göte sa...

ja kag hoppas också hinna till sportkila och se någon match. För mig blir det från tidig morgon till sen kväll på bassängkanten.

Ha det bra och tack för kommentaren.