onsdag, juni 03, 2009

Nu måste det hända något

Det har nämnts en del om det i min blogg tidigare. Men jag ville bara säga vad var det jag sa och hänvisa till artikeln här.
Eftersom jag vet att jag har bloggläsare som inte bor på åland och då kanske inte läser de åländska lokaltidningarna.
Men artikeln handlar just om att många blir utan studieplats i höst.
Jag har sprungit en hel del och lobbat med utbildningsavdelningen om att vi borde göra något. Men man får väl just nu vänta och se.
Intressant var ju ändå att en av de bestämmande sa att det vet om problemet men inte har lösningar.
När jag satt på ett lunchmöte med honom nämnde jag två olika alternativ.
1.Yrkesstarten skulle man kunna ha på yrkesskolan där man testa olika linjer som ett inledningsår med en hel del praktiskt men också då möjlighet att läsa upp betyget. Den linjen fick jag veta en del om när jag var till Yrkesakademin i Österbotten på studiebesök. Du kan läsa mer om den utbildningen här.
2. En mer praktiskt inriktad vaktmästarutbildning som skulle kunna vara belägen på naturbruksskolan som har ett dalande elevantal.
Visst vet jag att det här nu kommer att kosta i ett par tjänster men gör man inget och inte erbjuder de ungdomar som nu blir utan studieplats så kommer det att kosta betydligt mer på långsikt.
Här har vi nu ett resultat av lågkonjukturen och landskapsregeringens allmänna sparkrav där alla skall drabbas lika.
Men det är ju de svaga som drabbas hårdast.

Ha det bra.

Inga kommentarer: