tisdag, juni 09, 2009

Ser begränsningar istället för möjligheter

Japp, det fanns trådlöst internet på gästhemmet vi bodde på så vilken lyx. Imorse fick jag mig en rejäl överrsakning när jag skule sätta mig och lyssna på dagens föreläsare. Det var ju Sanna som gick i Norrvalla Folkhögskola med mig för ca 23 år sedan.

Och jösses vad intressant föreläsning hon hade, hennes tema var socialpedagogiskt arbetssätt - olika funktionshinder.
Och mycket av det hon pratade om så var om att man ofta tror att vissa ungdomar bara är lat eller jobbiga för att de är som de är. Men så behöver det ju inte alls vara utan det kan finnas vissa orsaker till det och då menar hon just olika kognitiva funtionshinder.
Att just kan se sina funktionshinder och då kunna hantera dem. Sen tycker jag det är lite hårt att kalla dem funktionshinder för det är ju egentligen svagheter, vilket egentligen alla har.
Men okej jag räknas ju också ha ett funtionshínder för min diabetes. Så det blir ju ett allt mer använt begrepp med funktionshinder.
Jag lärde mig en hel del idag om bl.a. exkutiva funktioner och central koherens.
Men jag fick ännu mer belägg för mina tankar att om man har t.ex. ADHD så behöver det inte vara en belastning om du kan hantera den eller inte vet om den. Alltför många ser sin ADHD som en begränsning.
Men sen måste jag ju också erkänna att det är en skillnad på olika graders ADHD och medför vissa begränsningar.
Alla är vi speciella på våra sätt och har både starka och svaga sidor. Men det viktiga är väl ändå att vi kan hantera våra svaga sidor.
Men trots allt så är systemet idag att passar man inte in själva gruppen så måste man ändras, och inte att man istället kan se hur gruppen kan göra för att man skall passa in i gruppen.
Man bromsar alltför ofta peroner personliga utveckling för att de inte skall sticka ut för mycket.

Ha det så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej ADHD behöver inte vara en belastning för den det drabbar eftersom man lär sig leva med sin sjukdom.
Men nog är det jobbigt att som förälder till ett ADHD barn hela tiden behöva föra en dialog med olika människor för att få dom att förstå att mitt barn har speciella behov.
/ Olivia

Göte sa...

Efter de här dagarna så ar jag lärt mig mer om ADHD och det skulle helt klart behöva finnas något som en koordinator för ADHD föräldrar. Jag var på tisdag kvällen ut och åt med Sanna och vi hade en givande diskussion. Men mer information åt föräldrar om hur man hjälper sitt barn så mycket som möjligt att passera de olika hindrena som ens onsynliga handikapp innebär.
Sen skulle en koordinator kunna hålla informationen och dialog med de olika instanserna. Sen fick jag höra att vi på Åland har många i förhållande till vår befolkningsmängd som just har ADHD och Asberger så därför borde det vara av ännu större orsak finnas en koordinator. Men blev nog lite mer fundersam när man fick höra om Kårkullas resuser.
Nu köper ju omsorgsförbundet litjänster av Kårkulla, men de resurserna räcker nog inte till.
Men Olivia vi är nog helt eniga om det här tror jag. men däremot hoppades jag på mer debatt med det här inlägget.
Ha det bra.