söndag, juni 14, 2009

Idrottsledare behövs


Idag var jag på simtävlingar, ja jag ser på klockan att det var igår förresten men jag blev att tänka på varför jag håller på som idrottsledare.

För jag har ju ända sen jag slutade simma varit ledare inom idrotten mest simning, men lite innebandy har det blivit också, ja sex år tror jag det var som jag höll på med innebandy som ledare.
Jag började egentligen som ledare för att bjuda tillbaks för det som simningen gett mig och det är mycket.

Som aktiv simmare höll jag på i 10 - 12 år och då var simningen mitt allt. Även om det var lite svackor i högstadieåldern. Tyvärr började jag inte i den åldern som på bilden, utan min rädsla för vatten var att jag blev övertalad i vattnet först i sju års åldern.

Sen när jag slutade som aktiv så frågade de om jag skulle ställa upp som ledare och på den vägen är det.
Jag har försökt sluta men det går bara inte.
Sen när den omtalade simhallen i Godby kom så tyckte jag att det skulle behöva finnas verksamhet där också, så jag starta SIF simning med två andra eldsjälar som Larse och Sisa.
Nu har vi hållit på där sen januari 2005 och jag försökte kliva av, men ett år blev det sen behövdes jag i föreningen igen.

Sen som ledare så har man ett ansvar till sina adepter att hålla på fler år så det blir kontinuitet i de aktivas träning.
Jag har lite svårt att förstå de som bara håller på ett år och sen slutar, för det känns inte bra för de aktiva att när man lärt känna varandra så skiljs man åt.
Jag gjorde det tyvärr själv en gång efter ett år, men det var när jag var assisterande och det inte riktigt fungerade.
Annars så har jag försökt hålla på i tre till fyra år med samma grupp. Jag tror nämligen inte heller man skall hålla på för länge med samma grupp när man har unga idrottare.

Med SIF simning nu så vill jag ge mina egna barn möjlighet till en simförening som de kan börja i om de vill hålla på med simning.
Men det är ju bara om de vill för det viktiga med barns idrotande är att de är på deras villkor.
Idrotten är en otroligt bra sysselsättning för unga och det är kul att vi på Åland har en så bra breddidrott som vi har.
Och det vill jag vara med och bidra till.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: