måndag, december 03, 2007

Reflektioner

Jag sitter nu och lyssnar på datorn från Mariehamns stads budgetdebatt. Jag måste erkänna att det känns ganska skönt att bara sitta och lyssna.
Men sen vet jag inte om jag tycker så synd om Mariehamns stad och deras ekonomi för att ha en så låg skatteprocent som 16% så har de nog ingen kris.
Men eftersom Mariehamns stad har stora satsningar framför sig inom bl.a. barnomsorg, skola och äldreomsorg så är jag övertygad att Mariehamnarna håller nog för en höjning av skatteprocenten om de fortsättningsvis får den fina service som Mariehamn ger sina medborgare.
Men lite intressant blir det att höra FS gruppledare som vill ha en undersökning om vad som är lagstadgat och annan service inom den sociala sektorn.
Han jämför då varför kostnaderna i t.ex. barnomsorg är högre i Mariehamn jämfört med Pargas och Ekenäs. Nu vet jag inte om Ekenäs och bara lite om Pargas men kan man inte istället vara stolt över att man t.ex. att man har mindre barngrupper, kanske har man bättre lokaliteter och barnområden för barnen.
Nej FS se inte alltid bara på kostnaderna utan också på kvaliteten.
Var stolt istället för att gnälla på omsorgen.
Sen hörde jag att samma parti ville driftprivatisera Mariebad. LYCKA TILL !!!
Jag sitter i Ålands idrottscenters driftstyrelse sen 2004 tror jag det var jag kom med dit. Men jösses vad jobb det har varit att få anläggningen att rulla. Jag har varit med och tagit många jobbiga beslut, jag har stått ideéllt för bolaget vid mattssons parkering och försökt med att sälja kom i form kort för Ålands idrottscenter. Och all tid som man lägger ner för bolaget så skall jag faktiskt vara stolt över.
Så FS om ni föreslår att driftprivatisera Mariebad så förbered då er person i fritidsnämnden att jobba mer än snacka.
Ha det bra.

Inga kommentarer: