söndag, december 20, 2009

Nu kan julen komma

Riktigt skön helg har det varit. Jag har prioriterat familjen och den kommande julen. Så en del julmat har det blivit lagat. I lördags så bar jag ner tv:n från kontoret så jag har kunnat sett på vinterstudio under helgen. Så jag har lagat sundspirog, kållåda och morotslåda inför julen. Idag var Johannes och jag hämtade hem en gran. Det har ju kommit en hel snö idag så vi kunde åka pulka till skogen. Lite jobbigt blev det för draghästen Göte på vägen hem att både dra pulkan med sonen i och i den andra handen bära granen. Sen stannade vi ute för att åka lite pulka i backarna här vid oss.Vi har riktigt bra pulkbackar kring oss. För att få lite extra julkänsla så satte vi upp en julbelysning till idag :-)
Nu känns det som att julen får komma även om inte alla klappar är klara, inte all mat heller är klar men kommer väl att hinna få det klart till julen.

Ha det bra.

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Delar du med dig av receptet på sundspirågen?
Den är ju jättgod och jag skulle så gärna....
God jul förresten

Göte sa...

Jag skrev ett långt svar åt dig igår redan Karin, men jag mäkte nu att det aldrig kom in. Men visst får du receptet för det är nog inget jag håller hemligt. Jag kokar risgrynsgröt på 1,5 dl risgryn och sen fräser jag 500 gr köttfärs. Det jag gör som är lite udda att jag kryddar med curry och lite sötsur chilisås. Sen så lagar man en vetedeg som jag delar i två delar( botten och lock ). Jag blandar sen ihop gröten och köttfärsen till en smet som jag sen breder ut på degen som jag sättit på en ugnsplåt som botten. Sen på smeten strör jag en del hackad hårdkokt ägg. Till sist sätter jag sen på en degplatta som lock. Efter det ca 35 - 40 min i ugnen på 175 grader.
Efter igår varit till min mor och fått ätit av ditt goda bröd så skulle det vara med en stor glädje att få smaka er sundspirog om ni gör det. För är det någon som kan trolla fram smaker är det ni två.
God - Jul på er.

Äventyret framtiden sa...

Tusen tack Göte!
Så glad jag blir. Nu skall vi äta Sundspiråger även i Getaskogen.
Jag tror att det är bra med den lilla uppiffningen som du gör.
Halvsundsbo som jag är i grunden så känns det befogat att införa pirågen även i Geta. Influenser utifrån är aldrig fel:).
En riktigt god jul önskas dig och din familj från oss två!