fredag, december 18, 2009

Ett ogenomtänkt förslag

Vi hade fullmäktige i onsdags där vi spikade budgeten. Den stora diskussionen blev om kommunens serviceboende Tallgårdens om- och tillbyggnad. Enligt planerna så skall om och tillbyggnaden ske i tre olika faser. Fas 1 som pågår nu så är en tillbyggnad på 900 kvadrat. Sen så fas 2 så är renovering av vissa lägenheter som skall göra det mer anpassat för personal och de inneboende än vad det är idag. För när lägenheterna byggdes i slutet på 70-talet så var de inte planerat för ett serviceboende utan mer för pensionärsbostäder.
Meningen var att renoveringen skulle ske under 2011. Men nu tog en majoritet i Fullmäktige bort pengarna ur planen. Jag förstod inte riktigt deras tanke för det för det sa att man kan ju sätta in pengarna tillbaks om de behövs.
Varför tar man då bort dem ?
Min åsikt är att de tar bort dem för att det inte skall ske något under 2011.
Jag tycker också att det är ogenomtänkt förslag.

De sa bl.a. att man skall visa ansvar med att bort pengarna.
Vad är då mitt ansvar som omsorgsnämndens ordförande, jo jag skall ansvara att det finns den äldreservice som de boende i Sund behöver. Och har man inte den kommunen så måste man ha dem på de gamlas hem och då blir det inte någon ekonomisk inbesparing. Samtidigt skall man på Tallgården kunna erbjuda avlastningsplats åt de som har närstående vård i hemmet.

Jag sa att kan man inte ha pengarna kvar och att man då kan sätta igång planeringen av den s.k. fas 2 renoveringen och märker man att kommunens ekonomi är mycket ansträngd att man inte har råd att bygga så då skjuter man upp den s.k. fas 2 renoveringen till 2012. Men då är i.a.f. planeringen gjord.
Men nej det köpte man inte. Jag förstår inte Sundsliberalerna som här ändra planen för om- och tillbyggnaden vad syftet är. För jag är rädd att det här kommer att bli dyrare genom att vi måste placera fler på de gamlas hem under 2011.
Jag hoppas jag har fel för kommunens ekonomi, men framför allt för de äldre i kommunen.

Ha det bra.

Inga kommentarer: