måndag, december 14, 2009

Att inte ta avstånd är att delta.

I förra veckan satt jag en hel del i bilen när jag körde Åbo - Jakostad t/r. När jag sitter i bilen och kör så vill jag lyssna på radio. När jag nu körde i Finland så blev det en hel del radio X3M. Det som de pratade mycket om denna gång så var om den grymma misshandeln i Vik utanför Helsingfors.
Där en fjortonårig flicka blev lurad en kväll till en plats där hon sedan blev misshandlad och ca 40 personer stod och såg på.
Du kan läsa mer om det grymma och brutala här .

Men det jag reagerade på var att många i radion ville stänga de som misshandla från skolan. Jag hade två reflektioner efter det.

1. Om det här hände på kvällen skall man då stänga av dem från skolan ? Jag anser att är det på fritiden så är det sociala och polis som skall göra åtgärder, och se att de får konsekvenser för sitt beteende. Tyvärr är jag rädd för då att de slipper för lätt undan att de är för unga för polisen, och de sociala myndigheterna kanske inte riktigt vet vad de skall göra. Men man kan inte sätta på skolan att komma åt de som utförde misshandeln eftersom det inte skedde på skoltid.

2. Men det som däremot måste nog göras någonting åt är om det faktiskt var 40 personer som står och ser på. Och där bör nog skolan involveras för här borde man gå in och jobba med temadag eller något. För om det brister av medmänsklighet och empati hos så många unga så bör man defintivt jobba på ett sätt där man når skolans alla elever. Ärligt talat så trode jag inte något sådant skulle kunna hända att ett 40-tal ser på när en person blir misshandlad. Det skrämmer mig oerhört.

Och framför allt så måste man ju göra något för att den utsatta skall kunna komma tillbaks till skolan. För det kan inte vara lätt att komma till skolan och veta om alla dessa som stått och sett på när man blivit misshandlad.
Och egentligen så har väl alla 40 deltagit i misshandeln för ingen tog avstånd från det som hände.

Ha det så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att ingen överhuvudtaget ingriper för att förhindra sådana händelser jkan man förstå då man ser hur rättsväsendet fungerar (eller inte fungerar). Se dagens Ålandstidning
http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=1&id=20359

Göte sa...

Jag är inte riktigt 100 på att jag vet vad anonym tänker på. Men jag gissar att det är på att 25-åringen fick ett straff för misshandel. Men han gav ändå ett knytnävsslag i ansikte på 29-åringen.
Jag försvarar inte 29-åringens handlande, tvärtom jag tar ordentligt avstånd från våld överhuvudtaget. Men att slå ett knytnävsslag i ansikte anser jag att är mer våld än vad som behövs.
Låter hårt men det är min åsikt.