torsdag, december 17, 2009

Miljön eller näringslivet i första hand ?

Det är just nu en diskussion om Stornäset skall vara som det är nu d.v.s. ett vackert skogsområde eller om golfklubben skall låta utveckla sin verksamhet med att få bygga ut sina golfbanor dit för att bli en större och attraktivare golfbana.
Personligen tycker jag det här är ett dilemma. För visst är det bra med ett strövområde, och sen går det inte och blunda för att golfbanor har en negativ inverkan på miljön och vattenkvalitén. Men och andra sidan så måste man se golfklubbens verksamhet som en av de stora inom vår lilla kommun på dryga 1000 invånare.

Vår kommun har jättestora investeringar framför sig och ekonomin är ansträngd då måste man se på vad ger det för möjligheter med att golfklubben får möjlighet att expandera sin verksamhet.
  • Vad kan det ge för möjligheter för turismnäring inom kommunen?
  • Ger det arbetstillfällen i kommunen ?

Och samtidigt så måste man se de negativa miljöaspekterna. Man pratar om hållbar utveckling. Men ser man på vad egentligen hållbar utveckling är så måste man se det ur tre delar:

  • Ekologisk hållbarhet.

  • Social hållbarhet.

  • Ekonomisk hållbarhet.

Med det så känns det som en utveckling av golfklubbens verksamhet så är relativt viktig för kommunens framtida ekonomi. För den sittande regeringen verkar inte göra några infrastrukturella satsningar i landsbygden och då måste vi se vad vi kan göra att våra kommuner håller ekonomiskt.

Så därför är jag positiv till golf på Stornäset. Men skulle man inte måsta ta hänsyn till kommunen, och dess ekonomi så skulle jag nog säga nej. Nu vet jag att mitt partis lagtingsgruppe säger nej till golf på stornäset. Men de har inte samma ansvar med Sunds kommun och dess ekonomi och då har man mer råd att säga nej. Så därför förstår jag förstår lagtingsgruppen som säger nej. Men genom våra små kommuner så har man i det här fallet inte råd att säga nej.Därför tycker jag att det definitivt borde bli en kommunreform så man har bättre råd att se miljön i första hand.

Ha det bra

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så, i princip är jag för miljön, men jag säljer mig gärna för pängar!
Är det inte Göte i ett nötskal?
Sluta hyckla och säg som det är, pängar helgar medlen, fortsätt att skövla! Kör över medborgarnas åsikt och smöra för golfkapitalisterna. Socialdemokrat? Pyttsan!
SUNDSDEMOKRAT!

Göte sa...

Japp det stämmer anonym att jag är för miljön. Men jag måste också se på pängarna. För det är inom vår kommun som vi skall betala skola, social- och äldrevården. Och för mig är det jätteviktigt att kommunen håller en stabil ekonomi så vi har råd med den stigande social vården samt en förbättring av vår äldreomsorg. Sen är det här inget smörande för golfkapitalisterna. Så här blir det med våra små kommuner vi har på Åland, vi har ett ansvar för våra kommuner och då blir det bypolitik ibland. Att ta ansvar i sin kommun för skola, social- och äldreomsorg, är inte det socialdemokratiska värderingar så säg ?
Men tack för din kommentar även om jag anser den var lite grov.

Simon Holmström sa...

Ja det är faktiskt ett dilemma. Men det är inte bara de saker du räknar upp som är problemet. Det gäller också det faktum, att man blundar för namnlistorna och det agg som finns gentemot projektet. Det kallar inte jag demokrati. Dessutom finns det ännu ett principbeslut som direkt avslår det som är i görningen. Varför ska man ens ha principbeslut om de inte följs? Behövs principbeslut?
Jag håller lite med anonym att miljön får gå i andra hand för dig. Du drar ner i miljön och sätter mer på sjukvård. Det håller inte eftersom en försämrad miljö försämrar sjukvården i längden, inte bara för oss människor, också växtlighet och djurliv.

Göte sa...

Ja Simnon det var ju det jag menade och därför man jag skrev inlägget. Med så här små kommuner så blir miljön lidande man har inte råd att säga nej. Därför är det en orsak till varför det borde vara en kommunreform. Sen Simon har jag inte nämnt sjukvården utan den sociala vården och omsorgen. Sjukvårdens kostnader ligger på landskapet som är betydligt stabilare än många av våra kommuner. Och då skulle man ha råd att säga nej.

Simon Holmström sa...

Oj sorry, glömde säga den sociala vården och omsorgen också. Det är så mycket man ska räkna med nu för tiden. Men det kallas ju politik :D Ha det annars bra! :)

Göte sa...

Japp det är det. Tack för dina synpunkter Simon det är alltid lika trevligt att ta del av dem.