torsdag, juni 03, 2010

Viktigt lära unga att våga säga nej

Ikväll var jag på föreningen fri från narkotika informationkväll tror jag man kan kalla det. Jag skulle informera om hur vi ungdomlotsar jobbar. Så mycket om drogfrågor blev det inte i min information för jag jobbar ju inte med den problematiken.
Och det blev en del diskussioner om föräldra- och vuxenansvar.

Men sen på slutet så kom den gamla visan om att införa drogtester i skolan och att införa missbrukarvården.

Jösses vad svårt det var att inte börja lägga sig i den politiska diskussion som kom. Så ang urinprov så bet jag ihop och var tyst. För att införa urintester som är tillräckligt tillförlitliga är nog svårt.
Sen om att införa missbrukarvården så måste jag jag bara säga kort att jag tror att det missbrukarvården kan hamna att få samma dåliga status som psykiatrin har inom ÅHS.
Psykiatrin har alltför lite resurser gentemot vad de skulle behöva och jag är rädd för att det kommer att gå samma väg med missbrukarvården.
För missbrukarvården har idag tillräckligt med resurser och jag vill inte att de försämras.
Men det som var kul att höra så var att flera som höll med om att man måste låta barnen jobba och lära sig mer om sig själva än vad de gör idag. För är de mer säkra i sig själva så kan de bättre våga säga nej


Ha det bra

Inga kommentarer: