måndag, juni 21, 2010

Alla bör ha rätt till tak över huvudet.

I dagens ålandstidning så lyfter man upp i ledaren om att bostadsbolaget Marstad snedvrider konkurrensen med att ha låga ( läs skattesubventionerade ) hyror.
En kommitté som har tillsatts av stadstyrelsen så presentera i förra veckan att de anser att bostadsbolaget Marstad bör få avkastning på eget kapital, och att de pengarna sen skall kunna finasiera nya bostäder.

Min fundering då är att vem skall ha råd att bo i Mariehamn ?
Hyrespriserna i Mariehamn är redan höga och skall man ha hyrespriser som skall gå med vinst och finansiera fler hyresprojekt så är jag rädd för att många inte kommer att ha råd att bo kvar i sina lägenheter.
Även om de ser över sina utgifter i bostadsbolaget.

Jag tycker att man med hjälp av skattemedel kan bygga bostäder som ger billigare hyrespriser.
Visst skall skatten också räcka till det viktigaste nämligen skola och omsorg. Efter det så kommer nog att kunna erbjuda billigare hyresbostäder. För det finns enskilda personer, familjer med låga inkomster och de bör man hjälpa.

Sen kommer säkert någon att säga att skall man skattesubventionera åt såna som har höga inkomster och skulle ha råd med marknadsmässiga priser ?
Visst är det alltid någon som kan glida med på ett lätt sätt i vårt välfärdssamhälle. Men se det så istället att de betalar ju mer skatt också, så då kan de få ta del att bo där om de verkligen vill.
Men ärligt talat har man råd så vill man bo bättre.
Så jag tror inte det är så många som utnyttjar det systemet.

Jag tror nog staden kan se över andra utgifter än gå på de med låg inkomst. Men jag gissar att beställningen på den här kommittén är från FS och det är deras politik. Nu tror jag inte det här går igenom i Mariehamn, för jag tror att liberalerna och socialdemokraterna styr in det här på rätt. Visst har liberalerna i lagtinget tagit ett sjumila kliv åt höger. Men jag tror att de står mer på rätt i Mariehamn :-)

Ha det bra.

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

bostadsbidrag delas ju ut från skattemedel!

Äventyret framtiden sa...

Hej Göte, det blev litet korthugget, rann iväg, jag tänkte mig inte så kort kommentar. nu har jag dessvärre inte följt med i tidningarna så jag kanske inte alls skall uttala mig men bostadsbidrag betalas ju redan ut via skattemedel åt dem som behöver. Bara för att jag skall förstå, får du gärna, om du har tid berätta mera om systemet så en liten bagare i Geta också förstår.
Givetvis skall alla ha rätt till tak över huvudet, men har inte alla det redan?
mvh Karin

Göte sa...

Jo du har rätt i det Karin att bostadsbidrag betalas ut med skattemedel. Men skall man jobba efter att sätta hyror så att folk skall behöva söka bostadsbidrag ? Jag tycker det låter lite väl byråkratiskt.
Poängen jag vill få fram att alla bör hitta sitt boende efter vad du har råd att betala.
De flesta privata vill inte ha de inkomstsvaga och då kan man bygga och prissätta därefter.
Men de kommunala bostadsbolagen kan nog se s.k. skattesubventionerat boende så att även de kan ha råd med ett boende utan att söka bostadsbidrag.
De är en tung prestige förlust att måsta söka hjälp av utkomsstöd eller bostadsbidrag. De som klarar av att sköta sin ekonomi själva är stoltare och har lättare att klara sig bättre.

Äventyret framtiden sa...

Du har alldeles rätt, Göte. Jag vet själv från min tid när jag levde ensam med liten lön hur det var. Det som kunde ses över i hela sammanhanget är också hur man räknar ut bostadsbidraget och på vilka grunder. Där finns mycket att göra.
Ett himla orättvist system.
Tack för att du gav dig tid!
Trevlig midsommar önskas åt dig och familjen!

Göte sa...

Detsamma Karin