tisdag, maj 04, 2010

Viktigt att röra på sig

Över valborgshelgen så var jag med familjen på lite ledighet. Vi var till Sundsvall och träffade bekanta.
Men frun och jag tänkte att vi måste ju hitta någonting där för barnen. Så redan före resan börja vi se vad vi skulle hitta på. Och det ploppar ju upp lite lekland för barn överallt nu. Så vi tänkte att vi stannar vid ett på uppvägen. Så blir inte bilvägen att kännas så lång. Och det var faktiskt en bra idé för barnen hade roligt och frun och jag fick sitta och prata en stund för oss själva. Sen en dag så skulle vi ut till Birsta köpcenter som ligger lite utanför Sundsvall. Och ja jösses vad det var butiker där. Det var inte ett köpcenter utan fler ihop om man säger så. Men bland dessa ca 150 butiker så fanns drakborgen..


Drakborgen är är ett av Sveriges största bus- och lekland. Alla barn, små som stora, mår bra av att leka, träffa andra barn och röra på sig. Drakborgen lekställningar som innehåller flera olika rutschkanor och klätterattraktioner, trampbilar, softballkanoner, bollfontän och en sportarena inbyggd i andra våningen av lekställningen m.m. I hoppborgen kan man hoppa och skutta. Det finns klättervägg, man kan även susa nerför en uppblåsbar rutschkana.
Jag tycker det är en bra kombination att ett sådant här ställe ihop med ett köpcenter för det gör ju möjligheter att en kan vara där med barnen medan då en annan i familjen får gå i butiker i lugn och ro.
Sen kan man ju vara där och leka med barnen ( se bilden ), eller jobba medan de är där och leker för de har ju trådlöst internet där.

Men placeringen av drakborgen så gör fler möjligheter än den utanför Gävle som var ute i fabriksområde.
Men det jag tycker om med sådana här ställen är att barnen på ett lekfullt sätt kan utveckla fysik och motorik.
Billigare och bättre är ju att leka 10 pinnar på ett bräde men det är inte så lätt att motivera barnen till det idag.
Jag satt och pratade om hur dålig allmän fysik dagens unga egentligen har. Men det tror jag får vara ett annat inlägg någon annan gång.

Okej jag vet att inte öppnar man ett lekland för att serva föräldrarna så att de lättare skall kunna gå i butiker och ännu mindre för att utveckla barnens fysik och motorik. Utan det hela är för att förtjäna pengar. Men jag gilla sådana anläggningar där man kan få barn att röra på sig. Sen om någon är så smart att de har ett koncept som de förtjänar pengar på så är det bara att gratulera dem.

Inga kommentarer: