måndag, maj 10, 2010

Man får se vilka förutsättningar man har.

I helgen har jag varit på simtävlingar i Uppsala. Tävlingen heter Jöns Svanberg och är en tävling i 50 meters bassäng. Visserligen är jag rätt så partisk eftersom jag tränar simmare som var med där men jag tycker att de åländska simmarna klarade sig riktigt bra där två medaljer blev det ett silver och ett brons.
Det finns massor med löften nu i åländsk simning så nu gäller det för oss som jobbar med åländsk simning att ta vara på dem och göra dem till riktigt bra simmare i äldre år. Att vara toppsimmare krävs oerhört med tid att lägga ner på träning. 20 timmar träning i veckan är inte sällsynt för elitsimmare. Jag kan gissa att det finns simmare som tränar betygligt mer än det. Jag kommer ihåg under ö-spelen förra sommaren så pratade jag med Färöarnas tränare och de tränade något otroligt mycket. 5 - 6 timmar per dag, 6 dagar i veckan. Sen är det inte lätt att studera eller jobba heltid samtidigt man har de träningsmängderna.
Och såna förutsättningar som fotbollsspelare att få ekonomisk ersättning för det finns nog inte i simning. Ibland sitter jag och tänker att oj vad simningen skulle kunna utvecklas om man skulle ha råd att anställa en tränare som skulle kunna jobba heltid och få koncentrera sig på att utveckla simmarna simmarna ännu mer. Och att verligen ge simmarna så mycket träning de vill och kan. Nu är jag nog rädd att vi tyvärr är på en sådan nivå att de får träna efter vad tränaren för möjlighet att ge i tid. Och det är inte optimalt tyvärr. Men för att komma dit med möjlighet till anställa tränare så måste det finnas en styrelse som ser de möjligheterna. Men nu har vi på Åland duktiga simmare och skall jobba efter de förutsättningar vi har.
Därför tycker jag de åländska simmarna sköter sig riktigt bra men de kan bli mycket bättre.

Ha det så bra

Inga kommentarer: