måndag, maj 31, 2010

Tankar från dagen

Idag är det sista vårdagen eftersom det är sista maj idag. För första juni så börjar sommaren för mig. Och nu skall jag börja ta tag i mitt liv på allvar igen. Tränandet måste det bli lite mer för min del.
Jag satt annars och plocka med papper hela eftermiddagen så nu är det lite mindre av den varan på skrivbordet. Medan jag satt och plocka med mina papper så lyssna jag på lagtingdebatten och för det första så borde man kunna få möjlighet att lyssna på debatten i radion. För genom internet så behöver du ha en dator i närheten och då kan man inte lyssna i t.ex. bilen. Sen skulle jag ju gärna lyssna på debatten när jag är ute och länkar. Lite speciellt men jag kanske inte är som alla andra :-)

Men lite fundersam blev jag när en lagtingsledamot idag sa ”det inte blir fler fattiga utan det är medelklassen som ökar”.

Undrar var han fick de siffrorna ifrån ?
För själv så läste jag nyss tvärtom att i alla de nordiska länderna – Norge, Sverige, Finland, Island och Danmark har fattigdomen ökat de senaste åren.
Det var det samlade omdömet vid ett seminarium, ”Fattigdomen i de nordiska länderna” som nyligen hölls i Finland och som samlade ekonomer och experter på fattigdom från alla de nordiska länderna.
Jag är lite sugen på en insändare där. För den här lagtingsledamoten tycker ofta om att rätta oss socialdemokrater om vad som är rätt och fel. Och det är inte ofta han håller med oss. Men det gör han nog mest för han är så koncentrerad på oss sossar så han glömmer bort vad han själv vill.


Men dagens värsting hörde jag i radion när en dietist inom ÅHS jämför barnfetma med barncancer.
Visst är barnfetman skadlig och ger senare andra sjukdomar t.ex. diabetes. Men ändå så måste man nog behärska sig med tanke på att cancer är trots allt en allvarligare sjukdom än fetman.
Men visst bör man ändå tänka till att vad kan man göra för att få barn och unga att röra på sig mer ?
Personligen så måste man få barn att lära sig att röra på sig mer. Borde det vara en lektion gympa per dag ?
Att man lär sig röra på sig mer och att man kanske hittar sin motionsform. För med att ha lagsporter och tävlandet gör att de som inte är så duktiga gärna hittar på orsaker att inte kunna vara med på gympan.

Borde man istället bli coachad att förbättra sin kondis efter sin förmåga? Även om jag tränar mycket så vill jag inte jämföra mig och tävla med andra, utan jag har mig själv som riktmärke. Om man går i årskurs 5 och majn skall springa 800 meter på tid så blir det automatiskt att man jämför sig med varandra.
Borde det vara istället att man skulle lägga upp mål med gymnastiken för kommande termin eller läsår ?

Det här är lite av de tankar som farit genom mitt huvud idag. Sen har det varit en hel del jobb också men det återkommer jag till senare.
För det är ju inte så länge sen som jag skrev om den gruppen som finns risk nu för att bli marginaliserade, nämligen de studiesvaga.


Ha det så bra.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fetma hos barn leder till fetma i vuxen ålder--> Fetma i vuxen ålder är största upphovet till hjärt och kärl-sjukdomar----> Hjärt och kärl-sjukdomar är nr 1 då det gäller dödsorsaker i världen. Hur kan du då tycka att det är en löjlig jämförelse? Kanske dags att börja tänka efter en aning innan grodorna fortsätter att hoppa ur munnen.

Göte sa...

Tro mig anonym jag vet om vad fetma leder till, och du har rätt det har i allt det kan leda till. Fetman som också är ett sjukdomstillstånd är ändå lättare att bota än cancer. Cancer behandlingen är oftast otroligt slitsam. Orsaken till att jag reagerade är att två små barn som jag känner till har dött under tre månader i barncancer. Däremot flera barn som jag känt till som överviktiga så har i äldre dar valt att förändra sitt liv. I cancer är det inte lika lätt.
Sen anonym så skrev jag inte om löjlig jämförelse. Till sist så är den här bloggen mina tankar, så jag har inte sagt det åt någon så därför har det inte kommit grodor ur munnen. Min blogg är valfri att gå in på och bli du upprörd av den så har du ett val. Antingen fortsätter du läsa min blogg eller så slutar du. Jag tvingar ingen.
Men ändå vill jag tacka för att du läser den för då verkar den vara intressant i alla fall.
Ha det bra.

Anonym sa...

Det vore kanske en idé att göra skolgympan rolig! En engagerad lärare kan få ungarna med sig och göra att motion blir roligt för all framtid. Grodorna tycker jag att ni kan gå ut i naturen och titta på, så får ni mera motion på kuppen.

Anonym sa...

Hej,
vill bara säga att det är en jättefin blogg du har. En bra kombination av engagemang, saklighet och ansvarstagande.

Det vore säkert bra att skriva om fattigdom i tidningen. Inkomstklyftorna har sedan 1990 vuxit snabbare i Finland än i resten av OECD. Detta samtidigt som Finland i reala termer under samma tid blivit mycket rikare. Det är förbannat olustigt att vissa samhällsgrupper systematiskt inte får ta del av denna rikedom.

h. Åsa L.

Göte sa...

Hej anonym visst rolig men också att man lär sig att vad man får för vinst med gymnastik och göra upp mål att kunna om ½ år springa lite längre i coopertesten för att man mår bättre om man är i bättre skick.

Göte sa...

Tack Åsa för en fin kommentar

Anonym sa...

Bort med prestationshetsen!