tisdag, maj 25, 2010

Nöjd trots allt

Sitter på jobbet och äter en "knäckesandwich" Egentligen så pustar jag ut efter en bra seminariedag som jag har arrangerat. Det var flera nöjda personer som kom och tackade mig efteråt.
Seminariet hade rubriken "Hur kan sysselsättningssituationen för våra åländska ungdomar förbättras ?"

Vi hade följande teman idag

Ungdomsarbete - annat än bara pengar
Håkan Björk, VD, Community Business Nordic (företag med samhälleliga mål)
Hur bokför man andra resultat än ekonomiska för att tydliggöra och ge dem större vikt i beslutsprocesser? Detta beskriver Håkan genom att karismatiskt berätta om sitt engagemang för sociala företag i Umeå med omnejd.

Att göra det möjligt, att fånga upp idéer
Ester Miiros presenterar Ålands teknologicentrums ERUF-stödda projekt Företagssteget som pågår från 2008-2011 och som har till målsättning att fånga upp nya idéer, hjälpa firma entreprenörer och främja kvinnors företagande.
Viktoria Knutsson Nilsson, en av Sveriges 12 EU-ambassadörer för kvinnors företagande berättar sin historia, hur hon som ung kvinna tagit över släktens snickeriföretag och också om sitt uppdrag som ambassadör och frågor hon möter.

Behövs en ungdomslag på Åland?
Georg Henrik Wrede, programdirektör för politikprogrammet barns, ungas och familjers välfärd, Finlands regering
George Henrik har aktivt varit med i beredningen av regeringens förslag till revidering av ungdomslagen i Finland som bl.a. innebär ett förbättrande av samarbetet mellan olika professioner och sektorer för att stärka skyddsnäten och ge förbättrat stöd till unga.

Sen avslutades det med en riktigt bra allmän diskussion i ca 45 min.

Det var inte så många där, men jag är ändå nöjd med 27 personer som var där. Lite besvikelse var att jag fick ihop det det till 3 lagtingsledamöter av 30. Men då fick jag höra att finansutskottet och social- och miljöutskottet hade möte idag.
Jag har ett tankesätt att man skall glädja sig över de som är där, istället för att irritera sig över de som är inte är där.
Jag kommer att sända ut material så de som inte kom och lyssna, kommer ändå att kunna ta del av det som sades samt power points som visades.
För jag vill att denna dag skall så ett frö till att förbättra för de ungdomar som har det svårt att komma in i samhället.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: