tisdag, mars 09, 2010

Våga se utveckling

Idag fick jag höra i radion något som jag egentligen inte ville höra.
"Sund och Vårdös gemensamma socialnämnd har bjudit in till ett gemensamt möte och diskussionskväll för socialnämnderna på norra Åland. Då ska man diskutera hur ett samarbete mellan kommunerna kan se ut i framtiden, till exempel behov av och erbjudande av familjearbetar- och barnskyddstjänster i kommunerna samt eventuell samordning av socialkanslierna"
Egentligen borde jag som ordförande i nämnden vara nöjd att de tar med vad vi gör. För egentligen så jobbar ju ofta nämnderna i det tysta.

Men eftersom jag vill jobba tillsammans med de andra nämnderna så är det ju inte det optimala att de får höra det i radion.
Därför tror jag att det skulle varit bättre att de fått ta upp det i nämnden innan man hör det i radion.
För mig är det ingen prestige att vara nämndordförande utan jag vill vara med föra verksamheten framåt. Därför kanske är jag mer än arbetande ordförande än att vilja synas utåt.
Jag har nu varit ordförande i 5 år och det har hänt mycket de 5 åren. Men för det skriker jag inte ut vad som hänt under de 5 åren.

Det är riktigt kul med att vara med och utveckla socialvården i kommunen. Men det har inte varit någon dans på rosor för det har varit en stor omsättning bland personalen.
Sen finns det jobbiga saker också och det är ju när enskilda personer och familjer mår dåligt. Man vill så gärna hjälpa men ändå måste man följa lagar och regler så alla får en lika behandling.

Däremot så behöver man se om man kan utveckla det sociala arbetet tillsammans med de andra kommunerna och ta del av varandras kunskaper. Så även om det inte kanske blir något nu så kanske det sås ett frö till ett senare beslut.
Att jobba med politik så är det inga snabba beslut utan det gäller att ha tålamod och se långsiktigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nog tycks det finnas en gnutta prestige i alla fall!

Göte sa...

Inte vet jag vad du anonym tänker på då. Om det är något i inlägget så ser du något som inte jag ser.
Ha det så bra.