lördag, mars 27, 2010

Vad är syftet ?

På Åland upplever jag att det är lite lätt parlamentariskt kaos med det nya ledarskapet som liberalerna lovade om de skulle vinna valet. Nu är det ju ett riktigt kaos här med polisanmälningar som inte ens de två partierna i regeringen kan vara överens om. Men jag fick lite roligt igår när jag hörde om oppositionspartiet "de obundna" ville ha en krisregering bestående av alla partier.

Okej idén är ju inte dålig för då skulle det vara en regering som skulle bestå av alla partier så det skulle ju föra vissa saker framåt om man skule lyckas nå enighet i en så bred regering. Så just idén var det inte jag fick så roligt om. Utan vad ville de egentligen med idén ? Om man verkligen vill nå resultat så gör man då i form att först gå ut i ett pressmeddelande ? Då tror jag man är mest ute efter att vinna sympatier utifrån än nå resultat. Skulle man verkligen villa få ut någonting av det så kontaktar man nog partier först än att gå ut i ett pressmeddelande. Så ibland så är det ju intresant att se hur viktigt det är att synas utåt, än att vilja nå resultat.



Ha det så bra.

4 kommentarer:

monna sa...

Tycker det känns igen från alla politiska håll, det! Finns undantag?

Realisten. sa...

Brukar du förankra dom ideer som du tar upp i dina otaliga insändare bland övriga partier först? Skulle inte tro det. Politik verkar handla om en klubb för inbördes beundran, gäller även dig om du ser ärligt på saken.

Göte sa...

Hej realisten. Om du går tillbaks och läser mina insändare ( som jag inte tycker är så många ) så är det oftast mina idéer och synpunkter om saker jag inte kan vara med och påverka, eller svar på sådant jag inte håller med om. Det jag jobbat och faktiskt lyckats få igenom så vad jag minns aldrig skrivit om i insändare före jag lobbat klart om det. Som t.ex. personlig hjälpar utbildningen eller t.ex. besökarcentrum i Bomarsund som den här regeringen sedan sänkte och då skrev jag sen insändare. Sällan så har jag skrivit om socialpolitik för det försöker jag bedriva kommunalt i samförstånd. Så bästa realist kan jag inte hålla med dig om din kommentar, för jag försöker faktiskt jobba i samförstånd. Blev ett missförstånd nyligen om ett gemensamt möte mellan socialkanslierna på norra Åland som kom ut i media. Men det var inget som var meningen tyvärr. Jag har ända sedan jag började med politik hösten 2003 försökt lobba för saken i det tysta. För genom media är det inte bästa dialogen.
Ha det bra.

Göte sa...

Hej Monna. Jag tycker faktiskt finns undantag. Ett parti som jag lyfter på haten för och verkligen föröker jobba direkt med andra partier i frågor de verkligen vill vara med och påverka så är FS. Sen som jag skrev i min kommentar här ovanför så anser jag att är en sådan. Men just om FS så gick ju de till regeringen i höstas och ville vara med och jobba med budgeten. Sen när de inte kom överens gick ut de ut och förklarat varför de varit så tysta.
Så det är min synpunkt på det hela.

Det är bra.