måndag, mars 08, 2010

Spring inte in i väggen, vänta tills någon öppnar dörren.

Idag har det varit en livlig debatt ang motionen om en ny ramlag på Åland. En ramlag går i korthet ut på att lagtinget efterhand och när lagtinget själv så önskar kan ta över nya rättsområden från Finlands riksdag.
Det tror jag aldrig att Finlands riksdag går med på.
På Åland har många länge velat ta över skattebehörigheten till Åland. Men med en ramlag så far nog alla de chanserna. För det är nog så att man i det här fallet skriker efter för mycket.
Jag hörde lite på debatten och de pratade hela tiden om målet med ramlagen är ju ett sätt att ta över skattebehörigheten.
Men sikta då inte för högt, för då kommer vi inte i mål med att springa in i en vägg. Vänta tills någon öppnar dörren istället.
Personligen är jag skeptisk till att ta över skattebehörighet för jag tror inte riktigt Åland klara av det.
Åland mår och lever bra idag. Vad är det då för vits att vi skall ta över skattebehörigheten ? Jag är rädd för att vi blir för sårbara i svåra tider. Vi är trots allt bara 27 000 invånare.

Ha det bra

Inga kommentarer: