torsdag, september 30, 2010

Verkar som valkampanjerna smyger igång

Är nu inte ens två veckor sedan det var val i Sverige, i vår är det i Finland, 17 april så är då riksdagsvalet där vi också skall rösta fram en åländsk riksdagsledamot. Sen nästa höst är det lagtingsval på Åland.

Jag läste imorse i åländsk media om att partiet de obundna nu startar sin valkampanj redan nu. Även om jag ideologiskt inte kan hålla med obundna i vissa saker så är det många personer i partier som jag tycker om som personer. Och sen måste jag erkänna att det är ett fräscht part med bra idéer och att de vågar tänka nytt. Då är det inte de politiska jag tänker på utan t.ex. just med valbussen som de har nu för andra kampanjen så är bra, och jag lyfter på hatten för deras idéer.
Det är nu lite drygt ett år kvar tills det är lagtingsval nästa gång och det skall bli ett intressant år.
Först så brukar det blåsa lite mer mellan partierna än vanligt. Men sen kan man undra om det kan blåsa mer är vad det gjort den senaste tiden för som jag tycker det verkar så de som skäller mest på varandra nu så är regeringspartierna centern och liberalerna. Man kan undra ibland om de vill osynliggöra oppositionspartierna som nu mest får se på medan liberalerna och centern röstar mot varandra.

Men det närmaste året kommer det nu att vara valdebatter, och partier som syns på många olika ställen. Nu är det säkert många som tycker att det är jobbigt att det springer en massa personer som vill just ha DIN röst. Jag tycker vi ändå är rätt så försiktiga på Åland med att störa folk med sina valkampanjer.
Så ta dig tid att lyssna nu istället på vem du skall rösta på. Så istället för att vända om för att du ser ett parti, så gå dit och se vad är det för parti och vad står just dom för. För det är så många säger att vi får de politiker vi röstar på.
Så vilka är dina hjärtefrågor och vilka partier står närmast dem ?

Det jag anser att är viktigt att man får ett högt valdelatgande för då är det så att åländska folket har sagt sitt. Nog borde man ju på Åland i alla fall komma över 70 % i röstdeltagande.
Se nu valkampanjerna som en service för dig och att de vill hjälpa dig att ta reda på vad just det partiet står för.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: