måndag, september 27, 2010

Fältarna viktiga för hela Åland

Det är mycket prat nu om hur mycket landsbygdskommunerna skall betala för Fältarna. Fältarna jobbar att förebygga missbruk och kriminalitet bland åländska ungdomar. Det finns på Åland 4 fältare och Mariehamns stad är det som har fältarna anställda. Men landsbygdskommunerna har köpt en en tjänst av Mariehamns stad. Nu säger Mariehamns stad att de bara betalar för två tjänster och då skurit bort en tjänst i budgeten. Mariehamns stad anser att landsbygden skall betala för två tjänster eftersom statistiken säger att landsbygden får ca häften av de som fältarna gör.
Intressant är att fältarna de senaste två åren gjort en hel del insatser mot landsbygden med ART i landsbygdsskolorna under 2008 och 2009.


Jag tycker sättet Mariehamns stad gör det är fel, men det har jag skrivit här i bloggen om tidigare så det kommer jag inte att skriva om här nu.


Däremot så här kommer jag att lyfta om vikten av fältarnas verksamhet. Om nu landsbygden kommer att betala ca 50 % av verksamaheten så är man ju då säkrad till att man får mer resurser i det förbyggande arbetet.
Och går landsbygden nu in och betalar 50% så bör fältarna sen också hålla 50 % av arbetet åt landsbygden i framtiden också, och det är bra för fältarna gör ett viktigt arbete på hela Åland.

En förtroendevald i Sund frågade mig en dag att vad gör Fältarna egentligen. Med anledning av det så har jag beslutat att bjuda in Fältarna till Sunds skola och berätta om sin verksamhet så är du nyfiken på vad Fältarna gör så kom till Sunds skola torsdagen 30.9 kl. 19.30 och lyssna på fältarna när de presenterar sin verksamhet.
Ha det bra.

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Ett bra initiativ att bjuda in fältarna! Mera kunskap om deras verksamhet krävs tydligen så hoppas att de andra kommunerna också låter stafettpinnen gå vidare när den har varit i Sund.
Karin som lyfter på hatten för Fältarnas samhällsinsatser