söndag, september 26, 2010

Alla mår bra av att röra på sig

Oj det har varit en händelerik vecka för mig. Började med socialnämndsmöte och budgetförslaget för 2011 som inte är någon rolig läsning. Vi har tuffa utmaningar framför oss i socialnämnden. Natten mellan onsdag och torsdag tog jag och två kollegor färjan till Lovisa och ULA- dagarna. ULA står för Ungdomar, lärande och arbete. Nätverket ULA så är att de olika ungdomsverkstäderna och uppsökarna i svenskfinland träffas och får olika föreläsningar. Även om föreläsningarna är bra så är nog utbytet ungdomsverkstäder och uppsökare bäst. När jag nu satt igång projektet ungdomslots så trodde jag att jag var ensam, men det är jag inte utan vi är många som tillsammans arbetar lika och tillsammans kan vi utvecklas ännu mer.



Jag kom hem med flyg i fredagskväll och då hade min fru redan farit på jobb och då nämligen skriftskoleläger.


Så igår hade jag gårdagen att stärka lite familjerelationer och då med barnen och min mor. Jag vet att jag kan vara hemma mer med barnen men igår så tacka jag nej till tre möten och då var hemma med grabbarna.
Sen hade vi min mor med att komma med på barnens hockeylekis och efter det bjöd vi henne på middag.


Om hockeylekis så har nu båda söner börjat vara med på. Äldste sonen är med i själva verksamheten medan den yngre är med förälder och försöker lära sig skrinna.
Roligt nu att båda pojkar har träning samtidigt. Nu får yngste sonen själv vara med i någon verksamhet som storebror håller på med. För storebror håller på också med både simning och judo, men för de idrotterna är Alexnader för ung för.


Nu kan ju vissa tycka att " herregud hur mycket har de pojken med på " och han har någonting nästan alla dagar. Måndag så har han simning, tisdag judo, onsdag idrottsskola efter skolan, torsdag har han ingenting, fredag far de från skolan och simmar direkt från skolan och sen lördag har han hockey.
Söndag sen är det ingenting förutom att familjen ibland kommer med när jag far och drar simträning.
Och jag tycker inte det är för mycket om han känner att det är roligt och på hans villkor.
För barn rör sig alltför lite idag. När jag var barn så var spontan idrotten större och man rörde sig mer. Så att man rör sig varje dag är definitivt inte skadligt utan snarare tvärtom att de inte sitter framför dator eller tv:n.

Sen så att vara med i föreningsliv och andra aktiviteter så utvecklar också den sociala kompetensen och de klär sig umgås med andra barn vilket jag också tycker är bra.
Så att vi har barnen att röra på sig en hel del anser jag jag är med friskhet än risk med det.


Ha det bra.
H: Göte

Inga kommentarer: