måndag, september 13, 2010

Politiska reflektioner

För ca tre veckor var det "palaver i parken" vilket skall var en åländsk version av svenska Almedalsveckan. Bara det att " palaver i parken" håller på i fyra timmar en lördag och partierna är styrda att inte göra något som inte de andra kan göra.
Jag blev ombedd att representera vårt parti i en blixtdebatt som de kallade det. Det är att man skulle möta en från ett annat parti och debattera om ett visst ämne. Vårt ämne vi fick var kommunstruktur, så det valet var jag tacksam över eftersom jag där är lite kontroversiell och vill att det skall bli en kommunstruktur. Sen att jag sen fick debattera med en från centern och de är ju vekligen konservativa i den här frågan.

Vi hade lottats till sista paret så det var inte så mångfa som lyssnade då, vilket var synd. Men jag hade ju turen att få bli intervjuad i radion, så där fick jag ut vad jag hade att säga till fler :-)

Sen den här veckan så hade tidningen Nya Åland en pejling om hur partierna ligger till. Och där var resultat bl.a. att sossarnas går starkt framåt, liberalerna rasar och centern ligger i topp på ett lika starkt mandat som vanligt. Du kan läsa artikeln här.
Intressant där att liberalerna tar stryk för den här regeringens svaga politik, medan centern står kvar stadigt med rötterna på marken hur mycket det än blåser.
För det är så att centern har den klart trognaste väljarkåren. Och det tror jag är igenom att deras politik är mest att försvara jordbruket och markägare vad som än händer. Och deras röstare är just från landsbygden.
Visst är jag nöjd över att sossarna går framåt, men det kan hända mycket ännu. Och sen så är det stor skillnad på en valpejling kring partier jämfört med lagtingsval för då röstar man mer på person än parti. Som jag uppfattat det att på Åland röstar man gärna på någon man känner, och att inte parttillbehörigheten är lika viktigt.
Men visst har vi partitrogna hos alla partier som röstar på sossarna för att de är sossar, och centertrogna röstar på centern för att de är centertrogna.
Men nu är det drygt 13 månader kvar till valet och visst kommer det att märkas mer och mer att ett val närmar sig.



Ha det bra.

Inga kommentarer: