söndag, november 14, 2010

Vi bör satsa på den kommunala servicen.

I fredags så fick jag nyckeln av entrepernörerna till vår tillbyggnad av kommunens serviceboende Tallgården. Ända sedan 2004 har vi utrett behovet av äldreboende inom kommunen. Vi har t.o.m. haft ÅSUB Ålands (statistik och utredningsbyrå) att se på hur många invånare har vi inom kommunen över 65 år år 2020. Vi presenterade en rapport om hur äldreomsorgen skall se ut i framtiden inom kommunen.

Sen har vi flera år jobbat med att få ett äldreboende till rätt pris och nu äntligen står det klart. Precis i rätt tid, för det trycker på och det är fullt i gamla delen. Men det går inte heller bara att bygga ett hus och tro att det räcker så heller. För jag brukar säga att huset är bara skalet. utan sen är det verksamheten där inne som räknas. Och i kommunen så vänder man nu på euron och cent för att vi skall få en budget på med svarta siffror och inte röda.
Nu sitter jag hemma och funderar på att skall man gå in för kommunstyrelsen förslag på att vi skall ha samma inkomstskattesats som tidigare dvs 18,5 % eller skall man höja till 19 %. För jag är beredd på att höja lite och se till att vi kan behålla den fina service vi har i kommunen idag.
Men jag har ännu inte bestämt mig för beredningen av ärendet är inta vad jag hoppats på.


Men genom att det kommer fler inneboende till Tallgården så behövs det mer vårdare. Jag har också förstått att det skulle behövas mer personal till daghemmet i kommunen.
Jag betalar gärna mer skatt om det går till barn, skola, äldreomsorg och den sociala servicen. Men även om jag har jobbat för ett besökscentrum i Bomarsund så är jag inte beredd att satsa på det med kommunens pengar. Nu så behöver vi satsa på driften inom kommunen

Inga kommentarer: