torsdag, november 11, 2010

Knappast nu heller.

Jaha så var det dags för budgetdebatt i lagtinget igen. På måndag börjar debatten och jag skall försöka hinna lyssna så mycket som möjligt även om jag ser i kalendern att det blir tufft att hinna lyssna så mycket eftersom det är en hel del inbokat med möten under nästa vecka.

Det som jag kommer att försöka hinna följa med så är debatten om besökarcentret i Bomarsund. Det har ju fokuserats om det redan i en tidning och det är väl inte så konstigt eftersom en av tidningens journalister hela tiden skrivit mot Bomarsund. Ja ända sedan jag lämnade in min motion om besökarcenter i Bomarsund så har jag lagt märke till reporterns negativa inställning.
Just Ålandstidningen så hade en ledare där man ville att man skulle satsa på Kastelholms Kungsgård istället för besökarcentret.
Undrar egentligen om folk vet hur mycket turistbussar som varje sommar besöker Bomarsund. Förut när det var debatt i lagtinget så sade någon summan men jag kommer inte ihåg längre hur många bussar det var.
Men jag reagerar att de var betydligt fler än jag trodde.

Det som jag tycker att är sorgligt är att man inte kan erbjuda mer än de ruiner som finns där. Med ett besökarcenter så kan man ge så mycket mer till turisterna som kommer dit. Och det är ju grunden till Ålands demilitarisering. Så en hel del av Ålands historia finns där vare sig man vill eller inte.
Sen läste jag idag om att ägarna till caféerna i Bomarsunds området tycker att det inte är rättvis konkurrens med att man bjuder ut caféverksamhet där. Men vad är det som säger att inte de kan vara med och bjuda ut på verksamheten där ? Har man redan en caféverksamhet där så har ju flera möjligheter att kunna räkna hem det. Där har ju de där fördel gentemot andra istället.

Sen så tycker jag det är vansinne att kommunen skall hålla i driften för det. Den skrivningen är nog till för att inte heller det skall bli något. För det är lite symptomatiskt med vår sittande landskapsregering att inget händer politiskt.
Visst har det tagits lite beslut, men det är mest tjänstemannaprodukter som då kommit fram. Men egna initativen klarar de inte av.

Så knappast blir det något besökarcenter i år heller. Antagligen så går de investeringspengarna till något i Jomala eller Mariehamn. För den här regeringen varken vågar eller vill satsa på landsbygden eller skärgård.

1 kommentar:

Inger sa...

du sätter huvudet på spiken Göte!