måndag, november 01, 2010

Landskapets budget, en hel del frågetecken.

När jag kom hem igår kväll så började jag titta i tidningarna och det som jag mest var intresserad av så var landskapets budget för 2011.
Men jag blev lite fundersam när jag läste om två av mina hjärtefrågor som jag först ville veta hur det går för. Och tyvärr blev jag inte så mycket klokare.
Skall jag nu våga hoppas att mitt initativ för Bomarsunds besökarcentrum nu blir av ? Eller är det lika luddiga skrivelser som inför första tilläggsbudgeten 2008 där det stod "Landskapsregeringen utreder möjligheten till privat drift av besökscentret i Bomarsund". Vilket de sen inte gjorde i alla fall.

Ser nu att det står att för att det skall bli av så skall Sunds kommun åta sig driften besökarcentret i Bomarsund.
Det är ingen privat drift utan istället att skattebetalarna i Sund skall ta de driftkostnaderna.
Det ställer jag mig frågande till nu. Ikväll skall vi ha socialnämnd där vi måste skära ner för den ansträngda ekonomin som Sunds kommun har inför 2011 års budget. Skall vi då börja ta över verksamhet som ligger under landskapet och museibyrån ?
Jag är nog skeptisk idag, men jag hoppas att de som sett på de från kommunens sida räknat realistiskt på det här och inte bara har kommun att ta över det för att det skall gynna sina egna framtida privata satsningar.

Sen så är jag riktigt glad över yrkesstarten fortsätter under Ålands gymnasieskola. Jag var rädd att den skulle bli borttagen helt nu när naturbruksskolan läggs ner. Sen hur den skall fungera som en fristående verksamhet ensam ute på naturbruksskolan förstår jag inte. Vem skall hålla i den undervisningen. Tycker det borde vara bättre då att integrera den i t.ex. yrkesskolans verksamhet.
Men vem skall leda verksamheten yrkesstarten om man drar in tjänsterna ?
Här är frågetecknen också ganska många.
Verksamheten är viktig och det kommer alltid att finnas ungdomar som inte slipper in i skola och där är det viktigt att det finns ett alternativ för dem. Därför bör nog landskapsregeringen se hur de gör Yrkesstarten så ändålsenlig som möjligt.

Finns som sagt lite funderingar kring två stora hjärtefrågor för mig i den här budgeten. Och jag hoppas jag kommer att återkomma kring dessa ämnen mera under hösten. Just nu skulle jag vilja lägga bort en massa annat och skriva lite insändare också. Men jag skall se hur mycket tid jag får.


Ha det bra.

Inga kommentarer: