måndag, november 08, 2010

Gäller att hålla sig på vägen.

I fredags for sönerna och jag med färjan till fastlandet. Vårt mål i fredags var svärföräldrarna i Pargas. Sen lördagmorgon så satte jag mig och körde upp till SFI mästerskapen i simning som den här helgen var i Vasa. Där var jag sen lördag och söndag för att komma ner till Pargas söndagkväll igen.
Idag har jag och grabbarna åkt med färjan hem och idag har jag verkligen märkt att sönerna blivit äldre. Kändes att man för första gången kunde slappna av på färjan och det var en ganska behaglig resa.

Jag hade familjedag idag och det roligt och behövligt. Ikväll var jag och frugan tillsammans med pojkarna och köpte ett piano. Sen var vi och simma hela familjen. Äldsta sonen hade simning men vi andra tre satt mest i barnbassängen och umgicks.

Sen på kvällen så gjorde äldsta sonen mig arg. Han sa åt mamma " tror du jag bryr mig" och där gick jag in och markera kraftigt. För det jag hoppas att mina barn skall få så är respekt för de äldre. Därför hade han och jag en rejäl uppredning av detta. Och det blev ganska höga röster. Men jag tar hellre kampen nu och sätter gränsen är att man bara gullar nu och tycker det är sött och sen tappar kontrollen.

Min familj är det jag älskar mesta av allt. Och alla skall veta att familjen går före allt annat. Jag förstår om om någon ibland tror att jag prioriterar simningen före familjen, men så är det inte. Familjen och framför allt barnen är det jag älskar mest av allt. Men jag kan ändå inte alltid ha känslan att jag är den bästa pappan. Kanske pojkarna någon gång tänker " du är dum pappa", men jag hoppas att de förstår om 30 år varför jag då gjorde som jag gjorde. Jag vet själv hur jobbiga jag tyckte mina föräldrar var ibland. Men sen när jag var 25 förstod jag varför de gjorde det då. Och jag kom sen då på att det som jag gjorde då var fel och att det var jag betedde mig dåligt.
Då kom jag på att de gjorde det i uppfostringssyfte och de satte gränser. Och att man sätter gränser så att man skall hålla sig på vägen och inte hamna i diket. Visst kanske man kan få avvika från den utstakade vägen, men då är det bättre att man gör det i en korsning.

Hoppas ni här förstår vad jag menar och det är att gränserna är för att man skall hålla sig på vägen. Kommer man till en korsning så kanske man där kan byta väg, men då gör man det på en ny väg.

Ha det bra.

Inga kommentarer: