fredag, april 23, 2010

Man måste kunna se konsekvenserna innan man tar beslut.

Vilken vecka att kunna blogga om saker och ting. Ny tillträdd Minister som jävar sig för att inte behöva ta obekväma beslut. De har lagt ner läromedelscentralen som har hjälpt många med material till lektioner och föreläsningar. Men nu är det slut med det.
Det har varit kommunreform debatt och att den sittande regeringen fortsätter att definitivt sänka den åländska landsbygden.

Det jag ändå tänker mest på då är att det nu i åländsk media lyfts upp om att landskapsregeringen vill få fiskodlingen i Guttorp Sund att den skall bli självbärande. Är nog ganska svårt att få en fiskodling som riktar sig att vara med att utveckla fisketurismen skall bli självbärande. Jag vet inte heller vad Sunds kommun har gjort partierna liberalerna och Centern för illa. För när de bildar regering tillsammans så tar de bort någonting från vår redan hårt åtsatta kommun. 2004 var det Museibyrån och Ribacka som fick sig. 2008 så tog de bort besökarcentrum i Bomarsund som var ritat och planerat. Nu då så är det Guttorp som landskapsregeringen skall få ta som kakbit den här gången. Tar man bort en bit ur kakan så blir det något som fattas. Den här kakbiten så försvinner ur turismnäringens kaka och det anser jag är att hugga i fel kaka.

Intressanta är ju att de här partierna pratar om att hela Åland skall leva. Det är nog nu mer prat än verkstad.
Men nu då om Guttorps fiskodling så är deras verksamhet otroligt viktig för att se till att vi på Åland har ett bra fiskbestånd i de åländska vattnena.

Har vi bra fiskbestånd så lockar Åland till sig många fiskturister som sen generar pengar till det åländska näringslivet. Men att hugga bort den verksamheten så ser inte den här regeringen konsekvenser kring sitt handlande.
Som sagt den här veckan så har det hänt mycket och jag borde ha hunnit blogga mer. Men tiden har inte funnits denna vecka. För det har varit familj, jobb och simning som tagit all min tid. Men nu kunde jag inte hålla mig längre för jag börjar nu tröttna på den här regeringens avveckling av fel sorts verksamhet.
Visst är det tuffa tider och det måste sparas men gör man rätt prioriteringar. Skriker skärgården så ändrar man där sina sparplaner. Så då skär man ner hos andra som inte står och skriker.

Men ser man vad som händer långsiktigt när man sparar in på sådant som gynnar turismen ?

Ha det bra.

Inga kommentarer: