fredag, april 16, 2010

Det är viktigt att lära sig själv.

I onsdags så lyssnade jag på en riktigt intressant föreläsning. Det handlade om våra sinnen och inlärningssätt. Som visuell är då att läsa, se, betrakta och visualisera. Audiativ är då att lyssna, prata, diskutera och en inre dialog. Och sen då kinestetiska är göra, röra, uppleva, känslor och intution.

Vi fick en text som vi skulle läsa, eller lyssna när hon läste den. Texten var enligt följande

Efter ett givande informationstillfälle säger kanske den....

  • Visuella: Nu kan jag se vad detta betyder! Jag fick en helt klar bild av helheten. Svart har blivit vitt. Nu skall jag genast beskriva det här för mina kollegor.

  • Auditiva: Tidigare var allt hebreiska för mig men nu ringde det en klocka! Jag kan höra att det här kommer att bli bra. Nu skall jag genast berätta det här för mina kollegor.

  • Kinestetiska. Jag hade inget grepp om detta tidigare, den hade varken huvud eller fötter i hela saken. Men nu känns det det bra. Nu skall jag genast köra vidare med mina kollegor.

Sen när vi hade läst eller hört texten så skulle vi säga vad vi var. Var placerar du dig ?

Men det som blir det jag funderar på här att vem passar in i skolan idag. För när man skall skriva prov så skall man läsa en bok eller delar av den. Borde man fundera på hur tar de olika eleverna in information, och hur kan man göra för att de skall klara av sitt prov så bra som möjligt. För tyvärr är det nog så i dagens skola att det är proven som är det avgörande. Men om du då är en audiativ så är du då på lika villkor som för den visuella ? Jag är lite skeptisk till det.

Därför så blir man redan där troligtvis klassad i en viss kategori. Det jag tänker på att skriver man ett mindre bra prov så får du då veta att du är inte lika bra som kanske den som sitter bredvid en.
Och då vet man att den som sitter bredvid så är bättre än en själv.
Men hade de samma förutsättningar för att lyckas ?

Det var nog en av mina stora tankar efter den här föreläsningen. Sen hade vi mycket om att att sina styrkor. Men där gjorde vi en hel del övningar som var riktigt bra. Jag blev i alla fall och fundera på om jag gör rätt saker på jobbet ?

Ha det bra.

Inga kommentarer: