torsdag, april 15, 2010

Blev en annorlunda kväll ikväll

Jaha så sitter man på hotell i Åbo. Det var ju inte meningen när mina två utbildningsdagar var färdiga i Helsingfors idag på eftermiddagen. Jag tog bussen ut till Vanda och hade sen länge tillbaks bokat en flygbiljett eftersom jag hade en relativt fullbokad kväll med bl.a. pappagruppsutbildning på Folkhälsan vid 20-tiden. Därför passade det riktigt bra att planet skulle landa kl.18.40 på Åland så att jag skulle hinna en sväng via simträningen och kolla läget. Men så blev det inte för att efter planet varit i luften ca 15 minuter så fick vi höra att de stängt både Mariehamn och Åbo flygfält så det var bara att vända till Vanda. Inne i planet så börja vi 20 personer fundera på hur vi skulle ta oss till färjan kl.21 i Åbo. Vi pratade där om att ta taxi så skulle vi hinna. Men jag tittar på turlistan och ser att ena Viking färjan ligger på dock och därför står den turen stilla.
Vi börjar fundera över möjlighet att hinna med Silja och en av ålänningarna på planet säger att nä tar över två timmar så vi hinner inte så då la vi undan den planen.

Men sen säger en att det står två stora taxibilar och väntar på oss för att ta oss till Åbo. Eftersom vi just fått höra va flygbolaget Air Åland att det här är inget som de står för så blev jag lite orolig över vad det skulle bli att kosta. Men jag hängde på och tänkte att det blir vatten och bröd närmaste månaden.
Men det blev inte så dyrt utan 46€ blev det att kosta när man delade summan på oss 7 passagerare i taxin.

Kändes lite speciellt eftersom det ungefär kostar samma summa om man åker taxi hem på natten från Mareihamn hem till Sund och då är det ju mindre än 30 kilometer och avståndet Helsingfors - Åbo är över 200 km.
Så billigare resa tror jag det skulle vara svårt att hitta.
Om någon missat varför de stängt flygfälten så var ju för att det är är vulkanisk aska i luften. Så tänk vad en vulkan på Island ställa till med.

Nå nu är det väl bara att gilla läget och snart att gå och lägga sig

Inga kommentarer: