tisdag, februari 23, 2010

Viktigt att få utbyte med andra

Helgen tillbringade jag i Stockholm på tränarkurs. Jag har nu varit sammanlagt 3 helger på Stockholms simförbunds ungdomstränarutbildning.
Kursen har varit riktigt bra och jag har helt klart fått ut det jag ville ha av kursen.

Jag har visserligen eximinationsuppgifterna kvar, sen hoppas jag få ut pappren. Men jag gick nog inte kursen just för att få tränarpappret ( om jag får det ) utan mer för att få veta vad som gäller inom simkretsarna nu. Mina unga simmare har utvecklats fortare än vad jag var beredd på och det gjorde att jag måste gå en utbildning för det är länge sen jag hade simmare på högre nivå. Ja egentligen så var det så att det var ju åren 1993 - 1995 som jag senast verkligen satsade på simningen som ledare och det är ju 15 år sedan.

Jag hade inte trott att jag skulle ha så duktiga simmare redan nu, så då är det bara att gilla läge och acceptera det med både utbildning och träningsmängd.
Men på Åland så sitter man i en jobbig sits eftersom man inte får det utbytet med våra vänner på det finska fastlandet, och det är ju språket som är boven där.
Därför skall man ju vara glad att man får det fina samarbetet med Stockholms idrottsförbund i våra idrotter.
För det är ju så att de små sporterna på Åland får inte det rätta utbytet på Åland, utan man måste få ta del av vad man gör österut och västerut. Visst vet man sen att man kan inte göra precis samma sak som de. För av vi 11 som gick kursen så var det över hälften som var i så stora föreningar att de var anställda på 50 % eller mer. Men däremot har jag med mig hem om deras testserier, puls och träningsschema och fysträningar. Ja det här är bara lite av det som jag fått i utbyte. Och det är jag otroligt tacksam över.

Så nu är jag mer inspirerad än någonsin och det är tack vare att jag har möjligheten att få ta del av hur andra gör. För det är viktigt att vara öppna för andras idéer för att då kunna utveckla både sig och föreningen vidare.

Ha det bra

Inga kommentarer: