torsdag, februari 04, 2010

Morot eller piska ?

Det har nu gått ett bra tag sen jag hunnit med att skriva i bloggen. Det har varit lite fullt upp de senaste dagarna.
Bl.a. på jobbet har vi haft fullt upp. Det pratas en hel del nu om att ordna praktikplatser åt ungdomar och det tycker jag är bra. Men sen gäller det att få de unga att vilja ta en praktikplats. För många av ungdomarna får ju samma ersättning om de ligger hemma på soffan. 11 januari 2008 så debatterades det här i lagtinget och då tog jag upp just den här frågan.

Jag sa då följande

"Jag har också funderat på 51 § om stödets belopp och varaktighet. Det borde vara så att man är i sysselsättning och den sysselsättningspenningen borde vara lite högre än grunddagpenningen; då skulle det vara lättare för myndigheterna att motivera den arbetssökande till praktik. Visst är väl målet att vi skall få så många som möjligt i sysselsättning och har vi då en möjlighet att kunna erbjuda en litet större penning är det lättare att få den arbetssökande motiverad. Grunddagpenningen får arbetslösa är 23,9 euro per dag, kanske sysselsättningsstödet borde vara 30 euro per dag. Det borde i alla fall vara en bra bit högre så att man blir motiverad att ta det. Det här är någonting som jag hoppas att näringsutskottet kommer att se på när de jobbar med framställningen i utskottet. Om man höjer sysselsättningsstödet per praktikdag kommer man att vinna på det i längden".

Det debatterades en hel del kring det men tyvärr bemöda sig inte näringsutskottet att se mera på det.
Skulle man ha högre dagpenning om man är i sysselsättning så skulle det vara lättare att motivera ungdomar att ta ett praktikjobb som sysselsättning.
Vårt parti föreslog då att man skulle få höjning av dagpenningen på 20 % om man tar en sysselsättningsåtgärd.

Istället hänvisade då minister Jan-Erik Mattsson att med krav på ökad aktivitet från den arbetslösa/arbetssökande i ett tidigare skede av arbetslösheten införs i fråga om den specificerade handlingsplanen och sysselsättningsplanen så skall det få den arbetsökande ut i sysselsättning.
För min del så känns det som att just nu skulle jag gärna ha moroten att ge dem för jag tror inte att piskan är tillräckligt kraftig för att alla skall nappa på de praktikplatser som nu erbjuds.

Men de flesta unga är ändå tacksamma över att få möjlighet till en praktikplats och även de skulle kunna vara värda en högre dagpenning för att de tar den möjligheten med sysselsättning.
Det skulle varit ett bra verktyg nu när ungdomsarbetslösheten på Åland är så hög som 9 %.
Nu kommer Mariehamn med ett förslag om att inom den egna verksamheten ha fler praktikplatser och jag hoppas att Mariehamns ungdomarna tar den chansen att få en sysselsättning. För det är inte bra att bara bli hemma. Ingen må bra att vara hemma och slappa ( bilden ).


Ha det bra.

Inga kommentarer: