tisdag, februari 16, 2010

Viktigt att alla behandlas lika

Nu har jag kommit hem efter min veckas resande. En intressant vecka var det. Nu är man hemma och lite mer hemma har man varit eftersom yngste sonen är sjuk så idag var jag hemma på förmiddagen och jobba på eftermiddagen.
Tyvärr så har jag lite segt att få upp att skriva oftare i bloggen. Och brist på vad jag skall skriva om är det ju inte. Men det är kanske lite mycket i min kalender tyvärr.


Men när jag kom hem i söndagskväll och läste i tidningen så fanns det en hel del som man skulle kunnat skriva blogg om.
Det var skriverier om barnomsorgslagen där bl.a. min åsikt blev frågad i en insändare så man fick sätta sig och skriva insändare om vad jag anser om nya barnomsorgslagen.
För de som inte läser åländsk media så är det så att det tidigare var en subjektiv rättighet att få rätt till barnomsorgsplats.

Men i nya så förslaget så skulle det innehålla en avsevärd begränsning jämfört med i dag. Barn under tre år som har en vårdledig förälder ska inte längre ha en lagstadgad rätt till dagisplats. Barn över tre år med en vårdledig förälder föreslås få rätt till en halvtidsplats. barn under tre år med en vårdnadsledig förälder inte ha rätt till en dagisplats.
Men man kan få en plats om man har goda skäl för det så kan man ansöka om det hos kommunen. Jaha hur skall man bedömma det från kommunen ?
När det här lagförslaget var på remiss så försökte jag få igång debatten då redan med en insändare men då hände det inte mycket. Nu är lagen ute och ärligt talat så är det nog bara nu att gilla läget för att Ålands landskapsregering skulle ändra sig tror jag inte mycket på. Men här kommer nu ett litet axpock från den insändare som kom i tidningen idag.


"Som jag skrev tidigare, när jag läste att lagen skulle ut på remiss, så är det en klar försämring för barnfamiljer att begränsa den subjektiva rätten. Det nya lagförslaget ger inte längre den subjektiva rätten, för barn under tre år, till en barnomsorgsplats när någon av föräldrarna är hemma, men hänvisar till att kommunerna har rätt till att göra en prövning huruvida det kan finnas orsak att bevilja barnomsorgsplats i enskilda fall.
Vad ligger det för rättskydd i det?
Tänk om man har ett barn på 2 år och ett syskon på väg, barnet har varit inom barnomsorgen sen hösten. Barnet har lärt sig på dagis att umgås med andra barn och trivs där. Men nu skall barnet inte längre få fara dit för att man får ett syskon - som kommer att kräva en hel del tid och tillsyn.
Vad händer om de vill ha en barnomsorgsplats för sin tvååring men nekas, däremot så får någon annan i samma kommun en plats för sin två-åring där föräldern också är hemma med ett yngre syskon?
Det är en orsak till att jag vill att den subjektiva rätten kvarstår i sin helhet, för med en behovsbeprövad barnomsorgsplats kommer alltid någon att känna sig utpekad eller orättvisst behandlad".


Så det här är nu en klar försämring och det kan bli svårt för en "jobbig" familj att få dagisplats för det är ju till kommunen att bedömma de olika ansökningarna.
Ja jösses vad är det för rättsskydd.

Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vafför skaffar folk barn om det är så jäkens jobbigt? man frågar sig.

Göte sa...

Jag har inte nämnt det och jag har inte heller läst att det är jobbigt att ha barn.
Men varför skall man måsta ha dåligt samvete om man vill använda den kommunala barnomsorgen. Att använda den kommunala är nog inte man gör för skojs skull. Det kostar en hel del så vill man nyttja den kommunala barnomsorgen så gör man inte det " bara för att det är jobbigt " Men däremot så mår barn av möjligheten att umgås med jämnåriga. Och de småkommunerna på Åland har inte lekpark.