torsdag, februari 18, 2010

Snälla tänk efter före man kastar stenen

Läser att man funderar på att lägga ner sociala linjen på yrkeskolan. Det är verkligen tråkigt om det blir så. Jag har nu i ca 17 år kunnat följa elever som studerat på den linjen och jag är verkligen imponerad av arbetet som den linjens ledare presterat. Vilka otroligt duktiga elever den linjen prodecerar.
Det är få gånger som jag träffat så engagerade och studieglada ungdomar som just de elever som som går i sociala linjen på Ålands yrkesskola.
Lägger man nu ner den så gör det åländska samhället en verklig björntjänst. För den linjen har verkligen fått åländska ungdomar att tänka och tycka till om det samhälle vi lever i. De är många unga som just på den linjen börjat intressera sig för den regionala politiken.
Även många duktiga arbetare inom den sociala sektorn har den linjen producerat.
Det som gör mig imponerad är just de mycket självstudier som de gör på den linjen. De har mer utrymme nu för sånt än vad jag tror det blir i Ålands lyceum.
Vad gäller just björntjänst så kommer det från en fabel där det handlar om en björn som skulle ta bort en fluga från pannan på en sovande man. Björnen tar en stor sten och kastar det på flugan varvid både flugan och mannen dör....
Hoppas inte det blir nu samma samma mellan björnen och mannen här. Då ser jag Ålands landskapsregering som björnen och den sociala linjen som mannen. Vem som är flugan återstår att se. Kanske de åländska ungdomar som vill jobba inom den sociala sektorn ?

Ha det bra

Inga kommentarer: