tisdag, februari 23, 2010

Kan det verkligen vara så ?

Jag läste imorse en artikel där förtroenderådet reagerar över att socialnämndsledamöter lär ha pratat om enskilda personers ärdenden i butiken. Jag har svårt att tro att det skulle finnas så omdömeslösa personer i nämnder.
Men däremot så behövs det en förändring och jag tycker personligen att man skall ta upp ärenden anonymt i nämnderna. Om det rör sig om ett beslut, rättelseyrkande eller vad det gäller så skall man ta beslutet på vad det rör sig om och inte om vem det är.

Jag har nu suttit som ordförande i både socialnämnd och omsorsnämnd sedan våren 2006 och där har vi sedan dess slutat med att ta upp namn.
Visserligen kommer man inte åt det som förtroenderådet tog upp om nämnledamöter som inte kan hålla tystnadsplikten.
Det är bra att man tar upp det med de de kommuner de berör och jag hoppas verkligen sen att det sen kommer fram till de olika nämnderna det berör.

Jag anser ju att den personen har förbrukat sitt förtroende och skall bytas ut om det framkommer att det stämmer att socialnämndsledamoten verkligen har pratat om enskilda ärenden med personer som det inte berör.
Man jobbar ju på att tröskeln att ta hjälp av kommunens social skall vara så låg som möjligt, men en sådan här artikel hjälper ju inte det syftet riktigt.


Ha det bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var har du varit i alla år? Det skvallras och tisslas och tasslas i alla hörn. Tystnadsplikten på Åland är ett skämt. Den är nog bra, men det får inte förhindra att man bara berättar för en, i förtroende. Som genast berättar för en, i förtroende, osv.

Göte sa...

Jag har jobat inom det sociala sedan 93 på ett eller annat sätt och jag har inte hört någon säga något till mig som skulle vara brott mot tystandsplikten. Så jag har varit i dessa trakter alla år och därför har jag svårt att tro att det stämmer. Jag är rädd för att det här inte stämmer ändå. Jag är envis :-) Men man måste visa bevis åt mig, och inte bara säga att på Åland så funkar inte tystnadsplikten.