tisdag, januari 12, 2010

Viktigt att ungdomar kan sig trygga i skolan

Jag läste en artikel om att Kyrkby högstadieskola skall införa ämnet hälsokunskap som redan lär finnas i skolor i Sverige och Finland. Och visst är det bra om man vågar förnya skolschemat för läroplanen har väl inte förändrats sen 70-talet. Du kan läsa hela artikeln här. Och man behöver nog se vad man kan göra för att göra läroplanen i skolorna mer moderna. Visst behöver man läsa ämnen som historia, biologi, fysik o.s.v. Men man behöver också få in mer gymnastik och sen måste man behöva lära sig mer om sig själv. Hur fungerar jag ? Vi har allt fler unga som mår dåligt idag och vi måste se hur vi kan öka ungdomars självkänsla. Sen kan man förändra mycket i ämnena som i studiehandledning så kanske man kan lära sig sätta upp mål, kunna börja tänka på att vad skall jag bli ? Nu kommer ju ämnet hälsokunskap och där hoppas jag nu att man jobbar med att öka ungdomars självkänsla, ilskekontroll och koncentration. Och varför inte gruppdynamik.
För 10 år sen hade jag ämnet livskunskap i Strandnäs högstadieskola där hade jag de ämnen jag nämnde men sen hade vi också avslappning. Vi avslutade varje lektion med ca. 10 min avslappning och det var intressant att följa hur de fungerade i klassen. I början så var de så oroliga att de knappt kunde stänga fast ögonen i mer än 10 - 15 sek. Efter ca 5-6 gånger så kunde de ligga och verkligen slappna av hela avslappningen. Då kände jag att alla ungdomar kunde sig trygga i klassen. Och det är viktigt att man kan vara trygg och våga vara sig själv i skolan.

Då orkar också ungdomarna prestera bättre.

Ha det bra.

Inga kommentarer: