fredag, januari 15, 2010

Viktigt att man ser helheten.

Sen augusti 2008 har jag jobbat som ungdomslots som är ett EU projekt som bekostas av landskapsregeringen och med ESF medel. Syftet med projektet är att jobba med ungdomar som är mellan 15 - 25 år. Vi jobbar med ungdomat i skola där vi mycket jobbar stödjande och motivationshöjande för de elever som är i behov av vårt stöd. Sen jobbar vi också med ungdomar som inte har någon sysselsättning. Där jobar jag och min kollega med att försöka hitta olika sysselsättningar åt ungdomar. Vi samarbetar med AMS men kanske jobbar mer uppsökande än dem.
Den här veckan har jag träffat ungdomar som vill ut och jobba, slippa till sysselsättningsprojektet Katapult, träffat ungdomar som vill till skolor i Sverige och Finland.
Så det är många olika ungdomar vi träffar. Sen augusti 2008 så har vi jobbat med 52 stycken ungdomar.

Döm om min förvåning när jag får höra i radion att minister Jan-Erik Mattsson bjudit in kommunerna till ett möte hur man skall jobba med ungdomsarbetslösheten !! Landskapet hade bjudit in både politiker och tjänstemän från de åländska kommunerna för att tillsammans diskutera åtgärdsförslag mot ungdomsarbetslösheten ! Men ingen från ungdomslotsarna eller sysselsättningsprojektet Katapult. Vi jobbar ju med de arbetslösa ungdomarna. Jag hoppas i alla fall att AMS var inbjudna, men jag är lite osäker på det, för på radio Ålands hemsida kan man läsa följande "fler utbildningsplatser, framför allt med inriktning på data, och snabbare och enklare kommunikation mellan kommunerna och Ålands arbetskrafts- och studieservicemyndighet, Ams, - det var några av de förslag som framkom på dagens möte om ungdomsarbetslöshet". Enklare kommunikation med AMS !!! I de fall jag jobbar med AMS så har det gått hur smidigt som helst. Så jag undrar om ens de var inbjudna.

Skall man ha ett möte där man skall försöka göra upp handlingsplaner för ett mål så behöver man nog ha alla i kedjan med. Man hoppas ju att minister Jan-Erik Mattsson i alla fall vet om projektet ungdomslotsarna,för man bekostar ju för projeketet till 50 %. Men otroligt synd att man inte bjuder in ungdomslotsarna. Jag är besviken på att man har ett sånt här möte och att man inte bjudit alla som det berör.

Jag kan erkänna att jag är lite bitter för jag jobbar och brinner för de här frågorna, och vill därför säga min åsikt men nu fick jag inte det tillfället. Tidigare idag skickade jag in en insändare och synd att jag inte visste om det här då för då skulle jag nog varit lite hårdare ;-) Men nu har jag fått skrivit av mig.

Ha det så bra.

H: Göte

1 kommentar:

Mia Hanström sa...

Ja du, man slutar aldrig att förvånas över att kunskapen på hemmaplan inte värderas högre. Det är bara att jobba med det man tror på , inte var för blygsam, men heller inte bli bitter. Ärligt engagemang grundat i jämlikhet, solidaritet och demokratisky tänk vinner.