måndag, januari 18, 2010

Alla lika värda inom idrotten

Jag fick ett mail förra veckan om jag kunde vara med i en diskussion om idrott och HBT frågor. Hbt betyder homosexuella, bisexuella och transpersoner. Jag blev lite ledsen att jag inte kunde delta i diskussionen.
För jag tycker att det är en intressant och viktig fråga.

Det är viktigt som ledare att man inte är fördomsfull för man kan såra enskilda individer. Man är med i en idrott för att stärka de enskilda personerna inte att såra. Därför är det viktigt att man får idrotta och känna sig lika bekräftad oberoende sexuell läggning.
Inom pojkidrott så kan man höra någon säga " jävla bög" Här är det viktigt att man som ledare går in och reagerar att använda bög som ett skällsord.

Det är viktigt hur man som ledare reagerar i olika situationer. Själv har jag haft flera homosexuella idrottare, flera jag inte då visste om att var homosexuell. En av dessa personer slutade alltför tidigt, för personen skulle kunnat bli riktigt duktig om den fortsatt ett tag till. Då funderar på att om jag kunnat gjort något annorlunda så personen skulle fortsatt med idrotten längre.
Okej så tänker jag när de flesta av mina idrottare slutar. Även då tänker jag att har jag sagt något som förolämpat personen ?
Men ännu värre är det ju om man som ledare förolämpar ens sexuella läggning. Det är som sagt viktigt att alla skall känna sig lika värda vare sig man är homosexuell, heterosexuell, talang eller inte så skall man känna sig lika värda.


Ha det bra

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet! Alla förstår att det ska vara sådär, men det finns också några som mer eller mindre struntar i enskilda. Dumt...